söndag 9 mars 2014

Tillskott i familjen.

eller i maskinparken. Vi ska snart få tre stycken nya iPads till avdelningen dvs vi kommer att ha fyra totalt. Hittills har vi haft en som fått fungera som alltiallo. Som dokumentationsredskap. Som språkstimuleringsverktyg. Till ljudskapande. Som kreativt arbetsredskap för barnen. Nu ska vi alltså få tre till och tankar uppstår om hur vi på bästa sätt ska organisera detta.

Vi håller hårt på reglerna en iPad- ett konto eftersom det är inom en organisation och därför kopierar vi heller inte över appar mellan paddorna som jag vet att många gör. Detta är dock olagligt för alla som inte skapar konto i egenskap av privatperson. Därav kommer vi också behöva köpa separata iTunes presentkort och skapa separata mail.

Nu uppstår lite praktiska frågor.


  • Hur gör man för att skapa egna mailadresser i ex msn när det är i egenskap av förskola man vill göra dem? Gärna namnet1@live.se etc... 
  • Vad ska vi använda respektive lärplatta till? Ska alla vara alltiallo? Ska två vara pedagogernas dokumentationsredskap och två vikta för barnen? Vad ska barnens lärplattor då innehålla? Alltialloplattan kvarstår som barnens men jag funderar på om en ska vara till för barnens dokumenation och kreativa skapande med ljudinspelning, moviemaker, iMovie, Piccollage, GarageBand. På den första finns en hel del spel baserade på klassiskt vis alla Pavlov och Skinner och även om jag i stort är emot det så finns en del barn som verkar föredra den sorten och vi bör ju se till alal individers lärstilar. Vi är dock kritiska till vad vi låter barnen använda kan tilläggas, de får inte spela vad som helst och aldrig ensamma utan minst två och två, ofta i grupp.
    Eller ska en vara pedagogernas och tre barnens? 
Jag scannar andras bloggar för att se hur andra gör och tips mottages gärna även om vi ju givetvis kommer stöta och blöta detta i arbetslaget och göra vår egen variant!



1 kommentar:

  1. På flera förskolor har pedagogerna en eller två som är "deras" och de andra har barnen. Jag tycker att det är bäst att sitta med barnen närde använder Ipad för att Ipaden ska uppfylla det pedagogiska verktyget. Annars blir det lätt som på många förskolor att Ipaden används för att "underhålla" barnen.

    Jag gillar spel som har ett tydligt syfte där man ser tydligt vad barnen kan utveckla och lära sig. Sen älskar jag de skapande program som finns på Ipaden. Ett program jag totalt älskar är Puppet Pals där barnen kan skapa en egen berättelse där de kan vara med i berättelsen genom att skapa egna karaktärer och spela in sin röst.

    Kika in på pappas appar.se , där hittar du mycket appar och lätt sida att söka sig fram.

    SvaraRadera