onsdag 5 mars 2014

Årsmöte.

Idag har jag varit på årsmöte med lärarförbundet i Herrljunga. Förlagt till platsen för min egen bröllopsmottagning till råga på allt. Trollabo Kvarn. Underbara plats! Här avnjöts en god macka följt av sedvanliga årsmötesförhandlingar och en snabb introduktion av Angelika Molander till Lärarförbundets valkampanj

SKOLAN FÖRST!

Och visst är det sant.

Höj lönerna. Förbättra arbetsvillkoren.

Då kommer dels fler att vilja bli lärare och framförallt så kommer fler lärare stanna längre inom yrket än vad som är snittet idag. Det är trots allt skrämmande många som flyr yrket helt efter ca 15 år. Det kanske är dags för politikerna att börja fundera på varför?

I min värld hade jag gärna sett parollen

FÖRSKOLAN FÖRST!

Det är i förskolan vi lägger grunden för allt skolarbete. Vi jobbar med grunderna till de allra flesta skolämnena. Ge oss bra fortbildning, en lönebild som liknar "vanliga" lärares och realistiska förutsättningar så ger vi er elever som klarar sig bra i PISA om nu det ska vara så viktigt.

I vilket fall som helst så är det dags att satsa ORDENTLIGT på skolan nu! Och då menar jag inte fler reformer, förändringar och hårdare styrda läroplaner. Jag menar mer pengar, mer tid och förtroendet att lärarna kan utgå från sin barngrupp för att nå högsta möjliga kvalitet!


2 kommentarer:

  1. Maria Andersson9 mars 2014 11:09

    Hej Therese! Jag ska nu under vårterminen 14 börja skriva på mitt examensarbete om ipad i förskolan och är intresserad av att komma i kontakt med dig. Har du någon mailadress?
    Med vänliga hälsningar Maria

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Du kan nå mig på forskoleliv@live.se

    SvaraRadera