söndag 2 mars 2014

Apropå läsning...

... tänkte jag tipsa om några bra böcker som passar i barnens begynnande läsutveckling. Tyvärr är det ju så att många av de böcker som är avsedda för nybörjarläsaren upplevs som vääääldigt tråkiga av många barn. När man är fem-sex-sju år så vill man oftast inte läsa böcker av typen: Nina har en katt. (ny sida) Ninas katt heter Misse. (ny sida)... Sådana böcker läste man ju som liten i form av Ludde eller Max... Givetvis kan en del barn både vilja ha och behöva den typen av böcker men det är oerhört viktigt att inte understimulera de som redan knäckt det grundläggande. En blandning av böcker tror jag är väldigt viktigt. Och att barnen vet säkert att jag inte kommer att sluta läsa för dem när de väl lärt sig. Så i mina tips ingår idag:

Serien EXTRA LÄTT ATT LÄSA om barnen på Solgatan 1 av Bross och Ilves. En mening per sida i versaler. Enkelt innehåll. På förskolan passar dessa böcker alldeles utmärkt eftersom de med fördel kan läsas för alla barn och de som kommit längre med sin bokstavskännedom och läsning känner igen texten. Vissa kan också läsa själva. För nybörjarläsaren är motivationen viktig och vad är bättre än att läsa för de som inte kan?

DECKARBJÖRNARNA av Grindley och Brown enkelt innehåll med deckartema. Text i gemener med en till två meningar per sida.

FAMILJEN MONSTERSSON av Wanblad och Forshed. Spänannde och lite roligare innehåll med oväntade händelser. Fler meningar per sida i gemener. Pratbubblor i versaler. Passar perfekt i början när man läser "tillsammans" då barnet kan läsa pratbubblorna och jag övrig text. Eller för läsaren som kan hålla lite längre text i sinnet.

LasseMajas Detektivbyrå av Widmark och Willis. Kapitelbok med spännande vinklar. Mycket text i gemener. Bra som träning med läsförståelsen. Jag använder dessa böcker för högläsning och samtal kring möjliga utgångar.



Jag tänker alltid utifrån att man måste ha böcker utifrån olika nivåer för att det ska passa alla barn. Idag jobbar jag med barn 1-5 år i samma grupp och spridningen blir enorm men vi läser ändå nästan alla böcker för alla barn. Det är bara våra kapitelböcker som är vikta åt femårsgruppen som jag har. Är vi riktigt på hugget kan vi läsa en hel LasseMaja-bok på samma pass....

Det viktigaste är att aldrig glömma att samtala om boken innan den är läst, undertiden man läser och etfer att boken är utläst. Prata, prata, prata. Det är inte antalet lästa minuter som är viktigt utan kvaliteten på läsningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar