lördag 22 februari 2014

Pettsons värld suger in oss...

...i allt mer funderingar. Under den gågna veckan har Pettson och Findus blivit en allt större del av vår vardag. Barnen har själva kommit med tankar om projeketet och det r utifrån barnens egna tankar som vi pedagoger har planerat. Barnens mindmap kring att arbeta med Pettson innehåller många punkter, däribland att de vill bygga Pettsons gård. Kollegorna drog i onsdags igång detta projekt och nu börjar såväl barnen som vi tänka i Pettsontermer. Vi leker Pettson. Vi sjunger Pettson. Vi skapar Pettson. Vi läser Pettson.

Vi har planerat utifrån ett lotusdiagram vilket är mitt nya favorithjälpmedel inom planering. Det är ett gammalt fenomen men jag har inte upptäckt dess fördelar förrän under det senaste året. Snabbt, konkret och tydligt för alla inblandade!

Inom planerna ligger att bygga Pettsons gård av diverse återvinningsmaterial samt göra egna mucklor i tyg och lera.. Vi planerar att bygga en egen höna i gips och att få till en egen linbana ute på gården (OBS för ett spöke, inte för barnen...) och att åka linbana på skolans gård. De äldsta barnen är inspirerade av de lästillfällen vi haft där skolbarnen gjort egna böcker och tillverkar därför en hel del egna böcker. Detta har jag funderingar kring att bygga vidare på genom att vi tillsammans ska skriva en ny bok om Pettson och Findus. Barnen kan rita teckningar som vi lätt kan fota av och lägga in i ex Piccollage på lärplattan och skriva texten till direkt. Jag har ett bokstavssuget gäng fem- och sexåringar i år! Min tanke är sedan att vi kan gå in till skolan och läsa vår saga för förskoleklassen där. Det är ju oftast motiverande att ha en mottagare till nya skapelser plus att ett alltmer ökande samarbete med förskoleklassen är positivt för framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar