måndag 10 februari 2014

Pettson!

Idag drar vi igång lite extra med vårt Pettson-tema som vi tjuvstartade lite i förra veckan. Vi hittade några sångtexter på nätet och kunde inte hålla oss..

Idag tar jag med mina egna Pettsoon-böcker så att vi kan diskutera hur vi startar upp och i vilken ordning. Barnen har funderat en del kring temat och vi ska följa dem i den planeringen så långt det går. De vill bland annat bygga Pettsons gård och att vi köper Pettson Deluxe till vår lärplatta. De tycks lägga stor vikt vid katten Findus och vår önskan är att få köpa eller låna en tygFindus som kan vara med på samlingar och aktiviteter. Tyvärr är det ekonomiska läget låst just nu så det får vänta. Även mucklorna är spännande och jag tänker erbjuda minst två former av att skapa egna mucklorna. De är tacksamma eftersom de kan se ut hur som helst och barnen ska förhoppningsvis inte bli låsta i ett "rätt eller feltänk". Tyg och lera har vi inte använt särskilt mycket det senaste året så de materialen känns väldigt intressanta. Den egenbyggda hönan i Pettson och rävjakten är också fascinerande vilket leder oss åt att skapa vår egen höna.. Ytterligare en tanke som jag ska bolla med mina kollegor är att låta barnen bygga en bollbana av trä på vår stora altan eftersom de visat intresse för snickarvrån den senaste tiden. 
Kanske kan vi få låna ett enkelt tält av någon och tälta inne på golvet? Ett mys och berättartält precis som Pettson och Findus.. 

Tips på andra öppna aktiviteter mottages gärna! Helst utan färdiga mallar och ritkopior..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar