fredag 13 december 2013

#Stafettjulkalendern lucka nr 13

Nr 13. Oturstalet. Och det åligger mig att bidra med en lucka i det utvidgade kollegiets julkalender via Twitter #stafettjulkalendern. Massor av härliga kollegor har redan lagt ut många av sina bästa lästips för förskolan, antingen i form av en barnbok eller en läsvärd fackbok.

Vilken bok har då betytt mest för mig som pedagog?
Det är en oerhört svår fråga och jag väger mellan två stycken. Eller tre egentligen. En som bäddar för livliga diskussioner i arbetslag och enheter och en för den som vill ha en rejäl vetenskaplig grund att stå på. Den tredje ger också vetenskaplig grund och visar på många olika personers inverkan på skolans utveckling. Den första ser jag redan har blivit tipsad om. "Vad berättas om mig" av Bente Svenning kommer för alltid vara en favorit i dokumentationsdiskussioner. Den andra...


...får alltså bli "LÄRANDE SKOLA BILDNING - grundbok för lärare" av Lundgren, Säljö och Liberg. Visst. Den är tung. Väldigt tung. Och tjock. Med stundom ganska invecklad text. Men vad mycket input i en och samma bok! Den innehåller rejält med vetenskaplig grund och väcker många många tankar om hur det står till med didaktiken i förskolan, i vår förskola, hos mig. Boken ger en stadig inblick i skolans framväxt från antikens Grekland via svensk skolhistoria till nutid. Vilka lärandeteorier ligger egentligen till grund för mitt arbete? Ja, jag vet att vi säger Vygotskij nästan allihop men hur är det i verkligheten? Har vi måhända lånat lite härifrån och plockat lite därifrån? Passar det sig att ibland byta teori? När gör vi det? Vilka didaktiska frågor bör man använda sig av? Räcker verkligen Vad? När? och Hur? eller bör man kanske lägga till några? Boken bör kanske ses mer som en uppslagsbok, som man kan läsa ett kapitel som fångar intresset just nu istället för från pärm till pärm och om du är intresserad kan jag verkligen rekommendera kapitlet om "Den lärande människan".   Efter att ha läst denna bok nu under min första delkurs känner jag att jag har fått en mycket stadigare grund. Jag VET vad mina tankar bottnar i och kan diagnosticera mig själv som någon mix av pragmatiker med sociokulturella visioner men med behavioristiska kopplingar som använder de kognitiva teorierna vid behov. Sammanfattar det som TUNG MEN LÄSVÄRD!


Den tredje boken som upptog mina tankar är "Den tidlösa pedagogiken" av Thomas Kroksmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar