söndag 1 december 2013

Ljudmiljö

Jag har de senaste åren funderat mer och mer över den ljudmiljö vi lever i på förskolan och ännu mer har tankarna snurrat kring detta sedan vårt pågående projekt "LJUD!" påbörjades. Vi har väl utformade lokaler, bra med ljuddämpande tavlor på väggarna och har även möblerat för en lugnare miljö för alla. Vi har satt på ljuddämpande bollar (de från Lekolar tror jag det var) på alla stolar i matrummet och har flera stora mattor på golven. Vi har också köpt in ett s.k. ljudöra som tydligt visar barn och pedagoger när ljuden blir för höga.  och försöker så gott vi kan dämpa rop och höga ljud genom tecken istället för att överrösta. I samtal med barnen pratar vi om ljudnivå och det är de själva som kommit på flera sätt att agera om ljudet blir för högt. Som exempel kan nämnas att de använder ett tecken för "sänk ljudet" och väljer att klappa på axeln för att få uppmärksamhet istället för att ropa på mottagaren.

MEN det räcker inte. Som pedagog är jag ändå väldigt trött på eftermiddagarna och när jag kommer hem. För ganska länge sedan hörde jag talas om att det fanns ljuddämpande hörselskydd särskilt anpassade för oss som arbetar i förskolan men vid det tillfället hade jag inte möjlighet att köpa några. Delvis för att de är ganska dyra. Eller väldigt dyra. Jag har nu tittat på flera företag men mitt val föll på UMEC EARFOON AB.

Efter en smidig kontakt via hemsidan och trevligt bemötande från Jörgen Hedqvist på UMEC hamnade jag så idag, en söndag (min enda lediga dag och han tar emot!), på hans kontor i Jönköping. Här gjordes avgjutningar av mina hörselgångar för optimal passform. Såg lite lätt ut som om jag hade vax i stil med Shrek där ett tag men det gick snabbt och lätt. Toppen! Nu väntar jag med spänning de veckor som det tar innan de kommer med posten. En stor fördel är att slutprodukten blir genomskinlig istället för lysande grön =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar