torsdag 14 november 2013

Ordning och reda

Igår gjorde jag ett enkelt översiktsschema över hur vi fördelar vår dag. Detta satte jag upp på garderoben vid vår lilla station. Vanligt grönt papper fick rutmönster och kläddes med bokplast. lapparna är provisoriska tills jag diskuterat vidare med mina kollegor. Just nu är det bara våra vanliga dagsrutiner i form av tidig/mellan/sen/sen-sen uppdelade på ett mer lättöverskådligt sätt än i löpande text. Det blir lite LEAN men i lightform. Vi kommunicerar redan genom två tavlor, en för sömntider och en för blöjbyten så varför inte en med arbetsmomenten? Personligen tyckte jag i början av terminen att det var svårt att komma ihåg vilken dag det var min tur att hålla i en aktivitet eller samling. Jag tänker att detta också kan underlätta för vikarier då de lätt kan kasta ett öga på tavlan istället för att leta reda på sina arbetsuppgifter eller känna att de måste fråga hela tiden (även om de är mer än välkomna att fråga så mycket de vill!). Jag har själv jobbat en hel del som springvikarie och vet att det kan vara riktigt svårt att hålla isär arbetsuppgifterna på olika arbetsplatser. Efter några veckor kan vi nog utvärdera den en första gång. Sedan får vi se om den hamnar i soptunnan eller lever vidare med reviderade lappar.

1 kommentar:

  1. Vad fiiffigt, på "min" fsk och på avd jag jobbar har vi ansvar för samlingsmomentet innan lunch en vecka var....Vi har uppdelat två ped på småbarnen 4-9barn innan lunch och en ped på de äldre,4-5barn. Det fungerar bra det med. Det är skönt att veta själv vad som gjordes och vilka som var med på just det momentet under dagen.

    SvaraRadera