söndag 17 november 2013

Matematisk julkalender!

Fick tips om en rolig julkalender med matematik-tema på FB-gruppen "Idébank för förskollärare/lärare" idag. Tack Susanne!!!! Efter lite snabb anpassning av formuleringar så det skulle kunna passa oss fick jag till ett förslag att lägga fram för kollegorna imorgon så får vi se vad de tycker. Det är mycket som vi ska prata om i veckan känner jag! Julkalendern är upplagd som 15 (i årets fall 16) brev från Tomtefar där barnen varje dag får en uppgift att lösa. Räkna, mäta, sortera, para ihop, lägesord you name it.

Jag tänker mig breven, halva A4-ark, utskrivna på ljusgult papper med ett rött band runt. Ett nytt brev i "julbrevlådan"  kanske i form av en rödmålad toarulle eller liknande varje dag.

Först funderade jag på att göra en QR-kalender men kände att den idén är lite väl sent påkommen nu för att jag ska hinna med att göra den bra. Men tanken sparas till nästa år när vi förhoppningsvis hunnit jobba lite mer med QR-koder innan det är dags. Jag har ju planer på en QR-skattjakt där barnen får leta efter koder kopplade till ett ljud med bild som de spelat in tidigare via Fotobabble. Vid den plats som visas/hörs finns nästa kod...

1 kommentar:

  1. Hej! Måste bara lämna en kommentar! Jag har sökt till förskollelärare på högskolan i Eskilstuna nu till våren, hoppas till tusen att jag kommer in, 11 dec får vi veta!! Men iallafall, mitt intresse för detta har bara ökat så jag googlade förskollelärare blogg och hittade hit, och har nu läst varje dag i ett par dagar nu! Tycker du verkar som en så härlig människa med tusen idéer i huvudet och med ett ständigt mål att förbättra! Jag själv är likadan så jag tycker att det är jättekul att läsa. Mycket tips inför min eventuella framtida karriär.
    Stor kram! :) Oj, Emma heter jag förresten! 21 år, bor med min sambo, fyra katter och råtta :)

    SvaraRadera