tisdag 12 november 2013

Intensivt men roligt!

Dagen började med att vi som hade dagen planerad med såväl en skapande aktivitet som en skogspromenad gav vika först för barnens egna engagemang i arbete med att mäta och hälla sågspån: Det var härligt att se dessa fem samlade små huvuden över en balja med sågspån. blickar, ljud och gester visade deras förundran över detta annorlunda material!

Skogspromenaden fick vi ge upp eftersom ett envist hällregn förklarade för oss att vi alla skulle vara genomvåta innan vi ens kommit fram till skogen så det fick bli en kylslagen timma på gården med möjlighet att gå in när barnen började frysa.

Efter lunch bar det av till Borås för ett alltid lika givande samtal och intensiva diskussioner i IKT-nätverket för förskolor i Sjuhärad. Denna gången lyftes bl.a. nya sätt att tänka kring dokumentation och samtidigt en generell frustration i gruppen över att förskolan får stå tillbaka gentemot skolan i IKT-utveckling även om det på sina hålla satsas mer på antingen ren hårdvara eller som i vårt fall på att stärka IKT-kompetensen inom enheten.  En hel del tips och tankar att fundera vidare över alltså!

Direkt från Borås bar det av mot kvällens APT där jag tillsammans med kollegorna i vår verksamhetsgrupp agerade samtalsledare för en diskussion kring dokumentation. Vad dokumenterar vi? Hur dokumenterar vi? Varför dokumenterar vi? För vem dokumenterar vi? Dokumentation utifrån de klassiska didaktiska frågor som vi alltid bör ha med oss och tänka utifrån!

Jag börjar redan märka att jag är mer insatt i grundläggande didaktik efter bara några månader på min utbildning och refererar till vissa inriktningar eller personer utifrån detta. Och jag tycker att det är jätteroligt! Jag undrar bara hur det ska vara om sju och ett halvt år när utbildningen är färdig?

Jag älskar att hamna i detta läge av inspiration/reflektion/utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar