tisdag 5 november 2013

Fars dag.

För alla? För några? Varför alls?

Snart är det dags för fars dag. Många firar detta på olika sätt. Jag också. Hemma. Ofta i form av gofika eller en liten whisky till maken. Men på jobbet?

NEJ.

I alltför många familjer runtom i vårt land verkar allt vara bra. utåt sett. Vi märker inte något särskilt hos oss på förskolan MEN inom hemmets väggar kan det värsta ske.

Misshandel.
Incest.
Missbruk.
Kränkande behandling.
Panik.
Ångest.
Oro.
Rädsla.

Många tänker nog i denna stund att jag är lite jobbig men så här ser det tyvärr ut. För MÅNGA barn.

JÄTTEMÅNGA.

Vilken rätt har jag som pedagog att med ett stort leende säga:

"Vill du göra en fin present till pappa? Så han vet att du tycker om honom..." 

Självklart får barnen pyssla på som vanligt och göra massor av presenter till pappa och mamma MEN jag uppmärksammar INTE fars och mors dag genom särskilt uttänkt pyssel, roliga kort eller annat av hänsyn till de barn som jag inte vet något om. Någon gång, någon dag så kommer det gå barn hos mig, hos dig eller på grannavdelningen som kommer må så in i ___________ dåligt av just de där aktiviteterna..

Så jag BER dig att åtminstone ta en funderare kring detta. Och kring vilka ord som används av pedagogerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar