söndag 3 november 2013

Didaktik.

Jag trodde att det skulle bli tungt att läsa didaktik som förskollärare men det är det inte. Eller ja visst bitvis hittills men inte alls som jag trodde. Det är roligt! Och inspirerande! Idag har jag suttit ett par timmar eller flera och läst om pragmatism och sociokulturella perspektiv, jag har skrivit rent mina anteckningar inför nästa litteraturseminarium och skrivit en hel del på min inlämningsuppgift till januari. För en gångs skull är jag i fas och då är det inte jobbigt. Nu har snart det första halvåret gått och då är det ju "bara" 7,5 år kvar =)

Det intressanta, men i viss mån även farliga, med att jag läser detta är att jag hela tiden kan kopla tillbaka till mitt jobb. Jag känner att jag verkligen bygger upp MIN vetenskapliga grund och att jag kan relatera både till mitt arbete i barngrupp och till mitt uppdrag inom IKT-delen. Min inlämningsuppgift handlar om mitt IKT-arbete och allt flyter på bra, jag får massor av idéer. MEN det farliga är väl då att jag inte släpper mitt jobb. Det kan bli en overload av jobb i hjärnan och allt bara snurrar på de dagar jag tänkt mycket, som idag. Det gäller att hitta ett sätt att koppla bort när det blir så också, det har jag inte hittat än. Ut och jogga kvällstid är inte möjligt eftersom jag bor på landet och är mörkrädd. Till gymmet hinner jag inte eftersom barnen ska läggas och jag tar en hel del "egentid" när jag pluggar så vissa kvällar är det ju makens tur. Ett bad kan funka men då snurrar ju hjärnan liksom vidare eftersom jag inte GÖR något... Tips?

Det är inte så att jag tycker att det är jobbigt i någon större mån eftersom jag lärt mig att acceptera att jag är jobbifierad och att det är ok att vara det. MEN ibland måste man få lite brainfreeze och kyla ner hjärnan. Allt jag kan komma på handlar om att stimulera hjärnan istället, typ korsord och det vilar ju inte precis de där heta cellerna innanför skallbenet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar