söndag 15 september 2013

Plugg.

Den här veckans jobb har kantats av plugg. Helgen har också fått ge ett par timmar. Först ut är den sk Lärarnas bibel: "Lärande Skola Bildning" av Säljö, Lundgren & Liberg. Jag trodde att den skulle vara jättetung och jobbig att läsa eftersom den är sisådär en 5-6 cm tjock (!) men hittills är den förvånansvärt lättläst. Jag har ett kapitel på 33 sidor kvar att läsa tills nästa onsdag när det är dags för kurs igen och med tanke på att jag plöjt fyra kapitel hittills så borde jag hinna även detta. Första kapitlet blev en mycket lätt intropduktion till didaktiken och de tre senaste kapitlen behandlar skolans framväxt från antikens Rom och Grekland fram tills nu med allt religiöst och politiskt spel som förekommit. Det är riktigt spännande även om det låter lite trist i betraktarens ögon. Jag ser fram emot kapitlet om Livslångt lärande!

Jag vågar dock inte skriva mina tankar här som jag brukar eftersom jag kan komma att citera mig själv och därav plagiera min egen text vid kontroll =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar