lördag 21 september 2013

Ett fokus växer fram

Vi valde för en tid sedan nyfikenhetsfokus: LJUD!

Det smygstartade vi den här veckan genom att spela avslappningsmusik nästan hela förmiddagarna, flera gånger i kombination med visual effects i mediaspelaren upp på väggen med projektorn. Detta var uppskattat av många barn och ett barn valde till och med att ligga på mattan och bara titta och lyssna! Vi har också ställt fram torrpastellkritor och papper så att barnen kunnat välja att måla till musiken. Det lutar åt att denna avslappningsmusik får följa med ett tag men tanken är att vi ska använda oss även av andra musikstilar framöver t.ex hårdrock (flera barn har tröjor med hårdrockstryck och vårdnadshavare som lyssnar på detta) och musik som barnen själva väljer. Vi tänker också att vi kan erbjuda olika arbetsformer som dans med tyg, färgdans (massa färg på ett stort papper som barnen dansar på), skapa ljud i ateljén och kanske till och med göra en film om ljud med bakgrundsmusik med de äldre barnen men i så fall blir det till våren om det intresset kvarstår... Det finns så mycket att göra med LJUD! Efter en workshop om Garageband på Mediapoolen i Borås i torsdags är jag helt såld på detta, nu vill jag prova med barnen!

Just nu arbetar vi mycket med ljudvolymen vilket är pedagogernas djupfokus i detta projekt. Hur kan vi sänka ljudvolymen? Varför blir det högre ljud inomhus än utomhus? Vad kan vi pedagoger tänka på för att förbättra förutsättningarna? Vi har börjat så smått med att möblera om till mer avgränsade ytor och vi planerar att hänga upp mer tyg och draperiavgränsningar. Vi har också funderat på vilka aktiviteter som erbjuds inne och tänkt till runt detta. Vår grop är inte längre en grop att hoppa och bygga kojor i utan en "mysgrop" att vila och läsa i. Kojor kan man för tillfället istället bygga i spegelhuset. vilket ger spännande effekter. Det som är lite svårt är vår inomhusrutschkana. Den känner vi att vi behöver eftersom de minsta behöver något som stimulerar motorikutvecklingen och klätterbehovet. Nackdelen är att den blir en ljudökare. Hur kan vi jobba med det? Kanske en matta nedanför och stora kuddar framför så att man glider ner i något mjukt? Det har jag inte tänkt på innan...

En sak som jag har överväldigats av den gågna veckan är upptäckten av ett barn som helt plötsligt har släppt den enda lek som dominerat de senaste tre åren, nämligen att vara häst, och börjat leka såväl affär som vild SJÖRÖVARE! Hen upptäckte våra tematiska leklådor i hallen och började utforska dessa varpå hen nu väljer SJÖRÖVARLÅDAN någon gång nästan dagligen! Det är när man ser ett barn blomma ut med glittrande ögon som man förstår varför man blev förskollärare från början! Eller när man märker att intresset för språklekar börjar ta fart och barnet studsar av lycka för att det har hittat ett nytt rim eller ordlek....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar