tisdag 6 augusti 2013

Varför förskola?

Nu på torsdag drar förskolechatten #fskchatt igång igen på Twitter. Så spännande det ska bli att läsa om allas tankar igen! Veckans tema är "Varför förskola?" och jag tänkte försöka att fritt formulera mina tankar kring detta.

För mig är förskolan en otroligt viktig del av barnens vardag. Hos oss ska alla barn få möjlighet till personlig utveckling utifrån sina behov och intressen och det är upp till mig som förskollärare och pedagog att säkerställa att så sker. 

Om vi börjar med de absolut minsta barnen så samlar de på nya erfarenheter och utvecklar oändligt många kunskaper under sin tid hos oss. På förskolan finns möjlighet att på lagom nivå prova på tekniska saker som man av säkerhets- eller praktiska skäl kanske inte kan prova hemma. Vi jobbar aktivt med sensoriska material i både lek och skapande för att ge barnen rika upplevelser. Slajm. Sandpapper. Play-doo. Vi har material avpassade för barnens små fingrar som pyttesmå saxar med plastskär eftersom även de allra minsta VILL prova. Så fortsätter det genom de olika åldrarna. Vi lägger till nya material allteftersom barnen nästan behärskar dem. Vi har koll på var barnen ligger i sin utveckling och utmanar de att ta nästa steg genom de aktiviteter och de material vi erbjuder.

Vi har böcker med ett genomtänkt innehåll för att utveckla allt från det grundläggande språket till mer avancerat matematiktänk. Vi har böcker avsedda att träna språkförståelsen och böcker avsedda att träna vissa språkljud. Vi har böcker som behandlar kompisskap och ansvar och vi har böcker om natur och olika kulturer. På förskolan finns pedagoger som genom sina val av exempelvis dockor och leksaker är medvetna om vilka effekter dessa kan ha för utveckling av fantasin och i samtal om mångkultur. På förskolan finns tillgång till teknik som iPads med analyserade appar för att ytterligare stimulera varje barn utifrån dess egna behov. Här finns pedagoger som ser till att ett ständigt lärande pågår i minsta vrå utan att det för den skull är undervisning. Varje rum, varje vrå, varje sak har diskuterats och reflekterats över i arbetslag som ser till den aktuella barngruppen och de behov som väger in. Blir det fler eller färre konflikter här? Varför blir det intensivare lek där än där? Vi utmanar barnen i deras tänkande. Vi utmanar vårt eget tänkande kring barns tänkande. Genom detta utvecklas förskolan ständigt. 

Jag kan ärligt säga att jag inte lägger ner samma tänk i hemmets vrå med mina egna barn och mina egna rum. Hemma gör jag mycket som mamma gjorde, hemma är jag trött efter jobbet, lagar mat och kanske läser en godnattsaga för mina barn innan de lägger sig.  Därför behövs förskolan. Som ett komplement till hemmen för att ytterligare stimulera utveckling och lärande av såväl grundläggande kunskaper som djupare sociala kunskaper som bara går att få i grupp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar