torsdag 29 augusti 2013

Inskolningstider.

Finns det något som har debatterats så mycket inom svenska förskola som inskolning de senaste åren? Varje år ser man i alla föräldratidningar rubriker som "så förbereder du ditt bar för inskolning" och i tidningen förskolan har det också skrivits flera artiklar i ämnet genom åren. Men hur fungerar det för oss andra? Detta blir mitt inlägg i debatten. I kvällens Förskolechat #fskchatt på Twitter ska detta behandlas. Mycket intressant tycker jag, och högaktuellt så här i inskolningstider.

För mig känns det inte som att det ens är möjligt att säga att en specifik metod är bättre än någon annan, det vore som att säga att "en sorts barn är bättre än en annan". Givetvis kan man som förskola välja den mall man tycker passar bäst i verksamheten men man får aldrig glömma det enskilda barnet!

Vi har en delvis föräldraaktiv inskolning. Såhär fungerar det hos oss:

En tid innan det är dags för inskolning har vi en kontakt med vårdnadshavarna per telefon där vi pratar om upplägget av inskolning. Om familjen känner att de vill så är de välkomna att hälsa på en stund några veckor innan inskolningen. Det skapar ett gemensamt minne hos barn och vårdnadshavare som de kan prata om innan de kommer "på riktigt".

Måndag: 9-14 vårdnadshavaren är aktiv och med hela dagen
Tisdag: 9-14 vårdnadshavaren är med hela tiden
Onsdag: 9-14 vårdnadshavaren är med hela tiden
Torsdag: 9-12 barnet lämnas och hämtas
Fredag 9-14 barnet lämnas

v.2
Barnet går enligt tänkta schematider eller åtminstone tre dagar, vårdnadshavaren ombeds vara tillgänglig hela veckan dvs det är ingen hit att planera in jobb denna veckan utan det fungerar som en andra inskolningsvecka.

MEN en del barn visar inget intresse av vårdnadshavaren redan i mitten av dag 2 varpå denne kan lämna avdelningen i korta stunder tidigare. Andra barn tycker att starten på förskolan är oerhört jobbig och är mera fäst vid vårdnadshavaren och släpper bara korta stunder för att utforska. Då kan man förlänga den föräldraaktiva delen några dagar tills barnet visar att det känner sig tryggt. För vissa barn kan det innebära att man kan lämna och hämta kanske först på onsdag eller torsdag vecka 2. Det måste vara individuellt eftersom barn är individer med olika behov.

Vi har alltid ett barn i taget som inskolas på v.1 för att det inte ska vara för rörigt under inskolningsperioden utan mer som det kommer vara sedan. Här ser vi ytterligare en positiv fördel då det kan vara jobbigt för en vårdnadshavare som skolar in ett lite känsligare barn att se hur ett annat barn släpper direkt medan dess vårdnadshavare lugnt kan dricka kaffe i personalrummet.. Och är det jobbigt för den som inskolar ett barn så blir det ofta jobbigt för barnet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar