onsdag 22 maj 2013

Spännande!

I måndags var jag på möte med såväl vår utvecklingsgrupp som vår IT-grupp och det känns verkligen att jag arbetar i en kommun  som satsar på UTVECKLING även inom förskolan! Senast idag pratade jag med en av de kunniga grabbarna på IT som kom för att titta på vår "barndator" som fullständigt har segat ur... lösning? "Du, jag fixar i ordning en nyare åt er med bra minne och windows 7." Cool kille. Efter lite längre diskussion konstaterar jag mycket nöjt att vi under hösten kommer få såväl en egen molntjänst och airprint... Nu håller vi tummarna att allt fungerar och att jag kan få lite extra utbildning i detta! Jag tycker att det är otroligt spännande!

Idag hade vi samling om känslor med de äldre barnen. För tredje dagen i rad. I måndags höll kollegan ett inledande prat om känslor, igår tog jag fram lärplattan och tillsammans gjorde vi en tankekarta i Popplet om olika känslor och när man kan känna sig så. Idag tog vi återigen lärplattan och appen Empatico som är en memoryapp där man vänder upp tecknade bilder av olika känsloansikten samtidigt som en barnröst säger vad känslan heter på det sätt som känslan borde sägas (om någon förstår vad jag menar...). När man fått ett par så säger en vuxen kvinnoröst en liten förklaring till varje känsla. Vi arbetade med denna app en lång stund och pratade om de olika känslorna under tiden, förenklade ibland och förklarade om det verkade vara något svårt ord. Barnen tyckte att det var jätteroligt! De samarbetade och visade varandra. Efteråt kopplade vi upp lärplattan till projektorn och låste appen så att "Empatico" fanns tillgängligt även efter samlingen. Det var populärt. Det var ett helt nytt sätt att prata känslor med barnen, det fångade dem mer än på det "gamla hederliga sättet", de var helt enkelt ENGAGERADE på ett nytt sätt. Att samtala på det här sättet är oerhört språkstimulerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar