torsdag 9 maj 2013

En förskola för barnen.

De senaste decennierna har det varit många bud på hur vi ska arbeta i förskolan. Till och med den senaste läroplanen Lpfö98 reviderades ordentligt 2010. Som pedagog kan det vara oerhört svårt att hänga med i svängarna på hur man ska arbeta och på vilket sätt man kan jobba efter läroplanen tillsammans i arbetslaget. På sitt sätt. Det arbetssätt som passar i en förskola kanske inte passar på en annan förskola.

Som förälder måste det vara än svårare att hinna med i förändringarna. Många föräldrar är i min egen ålder dvs runt de trettio, även om det finns både yngre och äldre, och tänker tillbaks på sin egen förskoletid. Eller DAGIS som det hette DÅ. När det främsta målet för DAGIS var att barnen skulle ha någonstans att vara när föräldrarna arbetade. På DAGIS skulle man få mat, omsorg, vila och massor av lek. Det skulle vara ROLIGT! Givetvis jobbade man mot tydliga mål då också men inte mot samma mål som idag.

Nu är det annorlunda. Vi arbetar fortfarande med mat, omsorg, vila och trygghet men nu ska vi jobba för barnens LÄRANDE på ett mycket tydligare sätt än tidigare. Vi ska främja barnens eget entreprenörskap, deras experimentlust och deras nyfikenhet att PROVA nya saker. Vi ska inte mata dem med färdiga kunskaper, vi ska vara med när de skapar sina egna kunskaper. På sitt sätt men stöttade av oss. Vi ska inte lotsa dem mot rätt svar genom massor av ledande frågor som var praxis när vi själva var små. Vi ska iordningställa miljöer (inredning) som inspirerar till nya kunskaper MEN vi ska iordningställa dessa utifrån vad BARNENS intressen är och genom detta stötta deras utforskande.

För en del kan detta låta flummigt och kanske till och med slappt när vi idag berättar att vi inte har planerat hela höstens tema om skogen med alla dess utflykter och delkunskaper om ekorren och myrstacken som man gjorde DÅ. Visst kan vi ha tema skogen men vi planerar inte för studier av myrstacken. Vi packar ryggsäcken full av saker som är bra att ha i skogen såsom förstoringsglas, plastburkar, luppar och erbjuder barnen verktygen när de hittar något som de vill titta närmare på...

Och det är detta som kan vara svårt att förstå om man som vårdnadshavare inte har dagens läroplan med sig utan går på erfarenheter från barndomen. I vår nya läroplan står att föräldrarna ska vara mycket mer delaktiga i vår verksamhet och jag skickar här med lite lästips från Skolverket:

Förskolan är till för ditt barn
Förskolans läroplan

2 kommentarer:

  1. Tack! Är också en förskollärare runt 30 år. Har precis de här tankarna som du här beskriver. Problemet är att mina kollegor (som är betydligt äldre än mig) är kvar i "dagistänket". De vill INTE lyssna på mig när jag försöker få dem att tänka annorlunda. Men ditt inlägg här gav mig hopp. Jag ska fortsätta att kämpa! För barnens skull!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så bra beskrivet av dig!
    Jag är förskollärare runt 45 och brinner för detta tänk, men jag har svårt att få med kollegor. Dom tycker att det låter bra, men fortsätter så som vi "alltid" gjort." Vi måste ju kolla hur mycket barnen kan/inte kan..." Det är tungt att dra det ensam. Men som ovanstående skrev, jag kämpar på. :) Någon gång så förstår väl mina kollegor att det är för barnens skull.

    SvaraRadera