måndag 15 april 2013

Tankar om "Lär och lek med surfplatta i förskolan" av Gällhagen och Wahlström

För ett par veckor sedan damp denna bok ner i förskolans brevlåda efter en snabb leverans av AdLibris. Jag ville lära mig MER om det här med att jobba med iPad i förskolan sedan vi fått en sådan vid årsskiftet. Fortfarande ganska grön i ämnet men vetgirig slog jag upp boken. Den gick snabbt att läsa med många konkreta tips på hur man kan jobba i specifika appar men också hur man kan tänka rent arbetsmässigt runt surfplattan.

Boken börjar med en kort kom-igång-guide med en mycket lätt förklaring till iPadens olika funktioner. Dessa kunskaper hade jag redan "lekt" mig till genom att sitta med paddan i knäet. Samma tema fortsatte i princip boken ut. Det är en jättebra bok för den riktiga nybörjaren som inte hanterat en surfplatta alls utan precis packat upp den.

Efter denna kort introduktion i plattans funktioner följer en lite längre del om hur man dokumenterar och planerar utan (!) surfplattans hjälp dvs snarare hur man använder sig av gamla metoder för att dokumentera hur plattan används. Detta kan ju i och för sig också vara bra men nja.. jag kanske hade velat ha lite mer matnyttig info om hur plattan kan användas i dokumentation....

Över halva boken är indelad i tips på hur man kan använda specifika appar i specifika teman. Denna del kände jag inte speciellt mycket för alls eftersom det inte riktigt känns som vårt sätt att arbeta utan lite mer styrt. Introförklaringarna till varje app kan vara riktigt bra och stimulera mig som pedagog till att tänka "hur kan jag använda den med barnen på vår förskola?" men oftast känns det bara som en sammanställning över appar. Boken var dyr, över 300 kr, på Adlibris och det tycker jag inte att det är värt. I alla fall inte till varje förskoleavdelning. Kanske snarare att boken kan fungera som ett startskott om någon pedagog är väldigt osäker på teknik och då räcker det med en bok per enhet eller kanske ett par stycken att dela på.

För i ärlighetens namn så finns det betydligt bättre app-sammanställningar att tillgå på t.ex pappasappar.se eller på skolappar.nu om man är intresserad av att söka fram appar som passar till sitt tema.

Om man ser boken som en bok om arbetssätt i förskolan och inte direkt kopplad till surfplatta så finns där ändå en del bra tips och frågor framförallt om dokumentation. Lotusdiagram är något som jag tror kan vara intressant att prova. Ett diagram med läroplanens mål och ett diagram utifrån temat för att synliggöra hur väl man får in läroplanens mål i temat. Enkelt och överskådligt. Frågeställningarna inför dokumentation av surfplatteanvändandet är också bra. Det är viktigt att tänka på att det kanske inte alltid är appen i sig som är det pedagogiska (även om vi väljer ut pedagogiska appar) som är värt att dokumentera. D.v.s att vi inte behöver dokumentera hur väl Kalle klarar spelet utan snarare VAD som händer mellan barnen som sitter tillsammans vid plattan. Vad säger de? Hur samspelar de?

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag hade velat se en bok med mer djupgående information och tankar om HUR man kan använda plattan på olika plan i förskolans värld. HUR gör man egentligen för att ställa in begränsningarna och VAD behöver man som pedagog tänka på när man introducerar surfplattan till barnen? Nu har ju jag förvisso en del i ryggsäcken om just digitala verktyg men jag tycker ändå att boken är för enkel. Startskotts- och spark-baken-bok javisst men är du ute efter en bok som tar dig vidare så sök efter annan litteratur är mitt tips. Det tänker jag göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar