måndag 15 april 2013

TalkTablet!

Nu har jag nog hittat den dyraste appen hittills.. 659 kr. Men oj vilka fantastiska möjligheter den för med sig! Den kanske kan vara något för framtida bruk eller för specialpedagoger runt om på landets förskolor! Det känns som en app som borde finnas på alla förskolor, det är en dyr engångskostnad men man kana lägga in olika användare. Alltså kan man ha en platta på hela avdelningen men lägga in olika appar för de olika barn man har med särskilda behov. Varje användare får nästan som en egen app som kan ändras utifrån just det barnets behov. Man kan använda färdiga bilder eller fota bilder som passar barnet. Man kan lägga till tal och välja färgkodningar om barnet använder det helt utifrån egna val. Man kan alltså göra hur enkelt eller hur avancerat man vill. Jag kan tänka mig att denna app är bra för många olika behov bl.a. vid språkstörningar eller där behov av bildstöd finns men också som ett hjälpmedel vid arbete med barn med annat modersmål just för att man kan anpassa så mycket. Jättebra bild- och talstödsapp kan jag tänka mig! Jag har ju trots allt inte köpt den. Men jag har kollat på detta youtubeklipp (på engelska)


Appen är just nu i grunden på engelska men det finns tre svenska röster att välja på och en svenska uppdatering är på väg enligt utvecklarna Gus Communications, Inc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar