torsdag 25 april 2013

Pedagogdagarna Göteborg

Sitter just nu på tåget mot hemmets lugna vrå efter en dag full av nya tankar och diskussioner. Tack till de fyra glada tjejerna från Surte som adopterade mig över dagen! Nu ska jag smälta alla dessa nya intryck och fortsätta reflektera över användningen av lärplattan..

För det är kanske vad vi borde kalla den när vi använder den i förskolan? Vi använder ju oss av vår iPad på ett helt annat sätt än man gör hemma. Vi använder appar som vi kopplar till läroplanen och reflekterar aktivt kring hur VI kan arbeta med lärplattan utifrån de behov som VI och vår BARNGRUPP har. Lärplattan är ett verktyg som, med hjälp av närvarande pedagoger, kan skapa ett socialt samspel.

En tanke som diskuterades är varför motståndet är så stort hos en del. Detta kanske just för att lärplattan är ett socialt verktyg. Det sitter alltid två eller flera barn vid lärplattan samtidigt och de måste hela. tiden kommunicera kring vad de gör. Det finns inget eller väldigt lite motstånd mot att Lisa sitter hela morgon och pysslar ENSAM och kanske till och med fortsätter under eftermiddagen... Jag tänker att lärplattan är ett lärverktyg precis som klossar, dockan, spel och böcker. Det ena ska inte utesluta det andra.

Från dagen tar jag med mig följande:
Om jag tycker att barnen visar alldeles för mycket intresse för lärplattan så ska jag inte göra lärplattan mindre intressant. Jag ska titta på alla de andra vrårna och göra DEM intressantare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar