måndag 22 april 2013

nu igen.

Förra veckan blev det inte så mycket skrivet då jag vart hängig och på väg att bli sjuk (bevisligen så kom febern när man slappnar av till helgen... Ja, den vanliga förskolepersonalsvarianten på sjuk alltså. Man kämpar tills det blir helg och man hinner vara sjuk. Vilket parti var det som tyckte att man skulle ta bort karensdagarna helt för förskolepersonal? Det låter som en bra idé tycker jag. Det känns som att jag är hemma jämt med två småbarn som jag måste vabba för och sedan åker jag på varenda förbaskade bassilusk som finns inom våra väggar. Och väggarna på barnens förskola... MORR. Nu får Bassiluskan flytta!

Men nu ser jag fram emot en härlig och kunskapsspäckad vecka! Idag var det start med utvecklingsgrupp som alltid är lika givande sedan blev det lite extra pedagogiskt snack med kollegans Mentor (jag hoppas att de fick något pratat om det de skulle). Det blir ju lätt så när man plötsligt har lite färre barn omkring sig... Efter det så lyckades vi faktiskt med konststycket att alla vi ordinarie pedagoger var på plats och båda våra vikarier friska så vi hade UTVECKLINGSMÖTE i hela två timmar! Det är ju planerat för varje vecka men omständigheter är omständigheter och ofta uteblir dessa möten och gör de inte det så vabbar jag. Eller någon kollega. Eller så är någon sjuk eller ledig eller skadad... Jag kan ärligt säga att jag inte vet när vi var alla fem senast. Det kändes BRA!

På torsdag ska jag iväg på Pedagogdagarna i Göteborg! Är det någon mer som ska dit då kanske? Det är i alla fall seminaret "appar som pedagogiskt verktyg?!" som jag anmält mig till. Det ska bli riktigt intressant!

På fredag är det jobb halva dagen och sedan är det IKT-nätverket för sjuhärads förskolor efter lunch! Också väldigt spännande! Undrar om de kommuner som vi saknade har lyckats vaska fram en deltagar eller två som de kan släppa iväg någon gång i månaden eller så... Det ska bli SÅ intressant att se vart det här nätverket leder!

Min vän Linda Linder från Pedagogiska Kullerbyttan var alltid så inspirerad när hon varit på nätverk sedan gången innan och jag började förstå vitsen med nätverkande på riktigt då. Tack Linda! Nu har jag hamnat i smeten jag med och jag är fast! Jag älskar att utbyta tankar och idéer med andra oavsett om det i tvärgrupper på ett APT, i kommunens utvecklingsgrupp eller i IKT-nätverket i Borås. Vem vet, innan jag är pensiomnär kanske jag har nätverkat ihop ett eget nystan av trådar hit och dit!

Det som känns mindre spännande den här veckan är hotet om Kommunals Blockad som ligger startklart på måndag morgon... Det innebär att vi inte får sätta in några vikarier alls. Om det inte är jag eller min förskollärarkollega som är hemma då. Och inte är det tillåtet att "låna" personal inom enheten heller.. Jippie! Nej, kanske inte... Med tanke på hur ofta vi har varit full styrka i vår så kan detta bli tufft men vi brukar lösa det mesta. Jag har klippor till kollegor i pressade situationer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar