söndag 24 mars 2013

Påskpyssel.

Detta eviga dilemma. Hur ska vi göra? Ska vi över huvudtaget erbjuda det om barnen inte efterfrågar det? Vad ska vi erbjuda för pyssel? För det första är det en religiös högtid, hur ska vi egentligen göra med sådana, det är ju lite allt eller inget. Jag kan inte minnas att jag firat de olika nyåren som finns eller haft något eldfest som ju är vanligt vid vårdagjämningen i vissa kulturer heller.. Men jag tror ju samtidigt på att vårda våra traditioner. Var går gränsen?

Åter till pyssel i påsk. Jag tror på att i ett möte med barnen fråga vad de anser om påsk. KAnske göra en mindmap tillsammans. Efter det kan man fråga om de vill skapa något i anslutning till detta och i så fall vad. Det är ju inte upp till mig att assocciera åt dem och säga kort, harar och kycklingar utan barnen kanske har helt andra tankar om påsk. En del barn kanske faktiskt går i kyrkan och vet vad påsk innebär där och vill skapa en dödsscen för att bearbeta det, då måste de få göra det. Andra barn kanske har upptäckt att de just nu är omgärdade av kycklingar, höns och tuppar i alla de former hemma och vill skapa sådana.. Hur som helst så är min roll som pedagog i förskolan att stötta barnen i deras tankar och ta fram material utifrån detta. Barn lär bäst av varandra och de allra flesta lär väl skapa kycklingar under veckan ändå om intresset finns!

Jag tänker tillbaks på min barndom... Hur roligt kändes det EGENTLIGEN att ha gjort en exakt likadan kyckling som resten av barnen och fröken? Den där kycklingen bestående av två gula flörtkulor, orangea kycklingben av plast, en orange plastnäbb, en färgglad plasthatt och en fjäder på rumpan? Jag tror att barnen blir otroligt mycket stoltare om de fantiserat ihop en helt egen kyckling, kanske gjort en ritning av hur de tänker sig den och sedan bygger ihop den av en toarulle, lite silkespapper och några pinnar. Då är det ju DERAS kyckling. Men som alltid, vissa barn behöver mer stöttning och andra mindre men i huvudsak så tycker jag att alla barns alster är fina (får man säga så?) oavsett om det faktiskt ser ut som en kyckling enligt mina referenser eller ej. Stora konstnärer har sällan kopierat andras alster...

2 kommentarer:

  1. Hallå!

    Jag ska börja arbeta på en förskola om några veckor. Har tidigare arbetat som vikarie och hoppat runt mycket.
    Din blogg är otroligt givande att läsa. Mycket igenkänningsfaktor i det hela. Kul! :)

    Ha en trevlig vecka och lycka till med pysslet!

    SvaraRadera
  2. Håller till fullo med,dilemma varje pyssel högtid :0/. Vi presenterar lite olika saker på bild och så får de om de vill, helt själva använda limpistolen och en vagn med "skrot" som finns framme hela tiden limma ihop något de kan.

    SvaraRadera