torsdag 14 mars 2013

Nya utmaningar.

Nu har jag suttit i flera veckor och studerat och funderat över utbudet på studera.nu. Det finns flera kurser som känns aktuella och utmanande för mig som pedagog men jag kan inte riktigt bestämma mig... Jag har främst två alternativ just nu men ett par andra har också fångat mitt intresse. De två favoriterna är:


  • Äventyrspedagogik, grundkurs 1 med allmän inriktning 15 p. Handlar mycket om kompisskap, laganda och samarbete i form av kompiskonceptet, teaäventyr, sagoäventyr, smart kids och äventyrsgympa. Jag tror att detta skulle kunna utveckla mig som pedagog eftersom det är ett sätt som jag inte arbetat med så fullt ut någon gång. Jag misstänker också att det är en hel del utomhusgrejer vilket blir en rejäl utmaning och spark i baken för mig som helst skulle vara inomhus hela dagen... Fördelen här är att de två fyradagarssammankomsterna är i Tidaholm vilket är en överkomlig resa bort...
  • Matematik genom digitala och estetiska läroprocesser, 7.5 p. Handlar om didaktisk design, estetiska lärprocesser, multimodalitet, digitala verktyg för lärande i förskolan. Den här kursen är ju liksom lite mer MIG... estetiska lärprocesser, digitala verktyg och matematik som är så roligt! Nackdelen är att det är tre obligatoriska sammankomster i VÄXJÖ som ligger 22 mil hemifrån... Beroende på när träffarna infaller kan det ju bli ganska tufft... Särskilt som SJ har så hutlöst höga priser att det skulle kosta mig cirka 1000 kr per tillfälle att åka dit... Plus ledighet från jobbet.. 

Som vanligt är det ju så att alla de riktigt roliga kurserna i t.ex bildpedagogik eller längre och mer djupgående atelieristakurser innebär resor över hela eller halva sverige och som småbarnsförälder vill man inte lägga varken tiden eller pengarna på det... Kanske i framtiden. Nu får det bli distanskurser med få sammankomster.. Jag hade kunnat tänka mig förskolelyftets dokumentationskurs men eftersom den är på dagtid så kan jag inte gå den, jag har inte råd att gå ner i tid... Jag hittade en kurs i digitala medier och lärande men det var också lite väl långt bort.. Det gäller att hålla ögonen öppna.. Det tredje alternativet jag har är ett Mastersprogram i pedagogik på 25 % som löper över 8 år. Detta tror jag skulle vara oerhört intressant.. Annars finns ju Skolverkets nya satsning på Naturvetenskaps- och teknikutvecklare vilket hade kunnat vara riktigt spännande men det kräver ju också ledighet för vissa träffar samt inläsning av litteratur.. 

Jag tror att många med mig sitter i en sits där arbetsgivarna inte har möjlighet att ge betald ledighet för studier och då är det svårt att gå de där satsningarna från Skolverket.. Både förskolelyftet och nu den här satsningen tycker jag är riktigt bra initiativ men det krävs även pengar till kommunerna så att de kan skicka sina pedagoger på dem.. 

1 kommentar:

  1. Ett råd från mig: Läs socialpsykologi. Handlar om livet med andra människor.

    SvaraRadera