söndag 17 mars 2013

Målarbilder

Som de flesta redan vet så är jag inte särdeles mycket för "målarbokssidor" till barn även om de i vissa fall kan vara till nytta. Själv har jag tidsbrist men arbetsglädje så jag håller på och utvecklar ett "vem-ska-bort"-material baserat på språkljud. Då har det visat sig att http://www.coloringpages.se är en bra grej. Ladda ner den omålade bilden och öppna och måla den i paint. Vips har du en färdig bild att klippa ut och laminera! Ja, jag vet.... Det kan tyckas vara lite dubbelmoral i detta MEN jag har redan lärt mig hur man gör, jag hinner bara inte göra allt från grunden. De flesta barn hinner öva sig väldigt mycket utifrån sina egna förutsättningar och sina egna intressen. I mina ögon finns det fortfarande ingenting som är så vackert som en helt egengjord bild av ett barn som strålar av stolthet och lycka oavsett om bilden föreställer något eller om den är abstrakt!

Idag har jag gjort skrivit ihop kartläggningar inför månadens alla härliga samtal med vårdnadshavare, jag har jobbat ikapp med alla de dokumentationer som släpat efter och så har jag för arbetsglädjens skull även påbörjat detta med en egen "Lattjo Lajban"-låda. Min tanke är ju att en ska bort och då börja på ett annat språkljud men man kan ju variera eftersom alla svar kan vara rätt. Då blir det samtidigt en övning som utgår från vår likabehandlingsplan där alla ska våga visa vad de tänker och i längden öka sin förmåga att argumentera för sin åsikt. Tack Magnus, Brasse och Eva för att ni fanns i min barndom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar