tisdag 5 mars 2013

Genusprat

När vi idag satt inne i ateljén och målade berg kom plötsligt kommentaren "Therese, tjejer är tjejer och killar är killar." Varpå min följdfråga blev "Hur vet man det då?". Snabbt kom ett av barnen med svaret:"Det ser man på färgen, tjejer är rosa och killar är blå!" Läge för en matematisk undersökning tyckte jag så vi gjorde ett diagram som vi nu har börjat fylla i. Den närmaste veckan ska vi nu fylla i vilka färger som är representerade av flickor och pojkar på vår förskola. Stämmer barnens hypotes och i så fall varför är det så? Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till!

3 kommentarer:

  1. Klart den stämmer. Det gäller ju en samhälleligt delad stereotyp.

    SvaraRadera
  2. Så sant Bertil! Men vårt arbete på förskolan är ju att stärka barnen i att skapa EGNA identiteter och inte fastna i de stereotypa rollerna. Efter avslutad dag idag så konstaterra vi att än är det bara rosa och lila som killarna inte haft på sig men eftersom jag vet att våra grabbar ibland kommer med t.ex sådana strumpor så ska vi nog se vart undersökningen slutar. Det är i alla falla en god diskussionsgrund med barnen!

    SvaraRadera
  3. Det jag menar är att den här typen av övningar riskerar att bli fördomsstärkande.
    Det finns faktiskt psykologisk forskning som antyder det.

    SvaraRadera