onsdag 13 mars 2013

Det tar sig med demokratin..

Jag har nog inte riktigt sett en sådan utveckling av särskilda förmågor hos en hel barngrupp på det vis jag ser nu.. Vi har jobbat hårt med kompisskap och samarbete i ett drygt år nu och nu verkar det lossna ordentligt! Vi hör tydligt demokratiska kommentarer bland stora och små dagligen.

"Vi kan ola om det." Två barn som vill leka tillsammans men med olika saker.

"Men vi har inte bestämt vilken färg vi ska ha så du får vänta med att måla lite." Tre barn bygger ett hus tillsammans.

"En i taget!" Två tvååringar leker gubben i lådan utan pedagog.

"Vilka vill ha den där? Då blir det två mot två eller tre mot en för jag vill inte heller ha den där, då limmar vi den inte där." En sexåring ska placera ut ett av bergen på vårt land.

"Vems tur är det idag? Hon har inte varit lika många gånger så det är hennes tur." En sexåring i matkön till matsalen.

Några av våra metoder i detta arbete är:


  • Vi föreslår Ole Dole Doff vid tvister om barnen inte kommer överens.
  • Vi har en matlista där det varje dag noteras vem som gått först och sedan ställer sig ledet i ordning efter antal gånger...
  • Vi leker turtagningslekar i vardagen såsom "gubben i lådan", "björnen sover", hinderbana och lek i rutschkanan.
  • Vi har flera TILLSAMMANS-projekt på gång som t.ex. alla pärlplattor stryks och limmas upp på en gemensam tavla där barnen själva får välja vart plattorna ska fästas, vi har haft en stor lerklump som barnen formade tillsammans, vi gör en sångbok med kända sånger där barnen ritar bilder två och två, vi skapar ett land där barnen gör många av delarna i par eller i grupp.
  • Vi uppmuntrar till uppstartssnack innan en grupplek påbörjas dels för att förtydliga lekreglerna inför alla i gruppen och dels för att alla ska känna att de leker samma lek. Vi stöttar barnen med frågor så att de får en tydlig bild av vem som är orm, vem som är storebror och vart alla rollfigurerna bor. 
  • Vi låter barnen rösta i enkla frågor som t.ex. Ofta får barnen inne på avdelningen välja om vi ska rimma eller sjunga matsången före maten, i skapande gruppaktiviteter får barnen rösta mellan olika förslag som kommit upp..
Tidvis har gruppen tidigare haft ett ganska hårt verbalt klimat men det har också blivit mycket tydligare att förmågan till samspel har ökat hos de flesta. Som pedagog får man verkligen upp ögonen för detaljer när ett projekt får fortgå länge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar