söndag 3 mars 2013

att komponera den perfekta dokumentationspaddan

... verkar inte vara superenkelt men det börjar formas åt vårt håll.

Idag har jag laddat ner och synkat evernote med penultimate och skitch. Tre olika gratisappar som synkroniserar med varandra så att man kan samla alla anteckningar på ett ställe. Låter smidigt, får se hur det fungerar i verkligheten. Allt som underlättar i den dagliga dokumentationen är ju bra! Jag tänker att Skitch som ju låter oss eller barnen fota och skriva text direkt på fotot kan vara superbra och skapa delaktighet för barnen i dokumentationen. Penultimate låter barnen skriva på rena papper utan att de måste kunna "korrekt" pennfattning vilket ger ökade möjligheter för barnen att leka med skriv- och ritspråket. Även dessa anteckningar kan sparas i EverNote..

Jag har även laddat ner Maxjournal som jag blev tipsad om i facebookgruppen "iPads i förskola och skola". Den har jag inte hunnit prova än men den verkar överskådlig och det går att lösenordsskydda hela eller delar av mappar.

Popplet Lite har är ytterligare en funktion som jag gillar. Den låter mig skapa mindmaps tillsammans med barnen! Det är något som jag har börjat med på papper det senaste året men i denna app kan barnen även fota in sina tankar i en bubbla. Man kan dra streck mellan bubblorna och byta färg etc.. Kanon helt enkelt! Ytterligare ett sätt att göra barnen delaktiga i dokumentationen.

För bildskapande har jag laddat ner Pluttra paint eftersom den något så när följer våra tankar om att barnen ska få skapa fritt i möjligaste mån. De kan byta pennor och penslar men även skapa utifrån färdiga former och bakgrunder utan att det för den skull är en färdig målarbokssida.

Jag har även en del appar för foto och videohantering där även barnen kan vara delaktiga. Just nu har vi PicCollage som låter oss skapa kollage tillsammans, vi har Skitch som låter oss skriva direkt på foton, Kidomatic som skapar kommunikation mellan barnen då de kan klistra på busiga näsor eller mustasch på sitt foto, Videolicious där man kan välja bilder från kamerarullen och spela in sig själv när man berättar om bilderna

Detta är då bara de appar vi har för olika former av dokumentation. Övriga kategorier får egna inlägg i framtiden =)

1 kommentar:

  1. Tusen tack! Ska genast kasta mig över dessa med barnen :)

    SvaraRadera