onsdag 6 februari 2013

VABRUARI

... slog till redan i januari hos oss. Först gick magsjikan igenom nästan hela barngruppen en familj i taget så det blev långdraget.. När nu detta väl var över i förra veckan sjukanmäldes ett barn efter nästa med feber.. Detta har även slagit till mot de av oss pedagoger som har små barn. Vi har varit hemma och vabbat även vi och denna veckan var det min tur att vabba igen. Däremellan har jag själv haft halsfluss igen och är inne på en peniccilinkur mot det.. Det känns som om det inte är annat än sjukdom och VAB, kanske skulle man börja se det som normalt och planera verksamheten efter det? Och sedan hoppsan, det blev 18 barn vad gör vi nu?! Istället för tvärtom när de är så många sjuka att man har 6-10 barn mellan 1 och 5 att föra projekten vidare med...

Jag har konstaterat att jag som pedagog är mest effektiv och engagerad när det är många barn runtomkring, särskilt om de är djupt inbegripna i något som jag kan få bli en del av.. Det är en mycket större utmaning att stimulera en ensam femåring som tycker att allt är trist när inga stora kompisar är där eller en liten ettåring som helt plötsligt inte kan leka med de stora barn som brukar vara så måna om att ta hand om de mindre.

Många barn följer liksom planeringen bättre. Förra veckan var de intresserade av detta, vi påbörjade projektet X och nu kan jag utmanan dem vidare genom att erbjuda detta idag så att de får möjlighet att samarbet... Det är svårt med ett barn. Men nu ska väl snart sjukmånaderna vara över för vår del hoppas jag! Det har dock kommit något gott ur det och vi har sett över våra HYFS-rutiner igen. Vi insåg att vi tappat det lite sedan det drog igång... Nu har det nog landat igen.

Jag bjuder på en episod som verkligen visar detta. Häromveckan satt en liten ettåring i knät på min kollega, de sjöng sånger. Hen har börjat teckna en del och när hen helt plötsligt gjorde tecknet för "tvätta sig" fattade vi INGENTING. Hen fortsatte göra samma tecken och svarade nej till alla förslag vi kom med. Tills jag kom på det: "menar du Blinka lilla Stjärna?" och fick ett stort leende tillbaka"Aa!" Vi som inte kan "tvätta tvätta liten hand" sjunger orginalet varje gång vi tvättar händerna! Så hos oss är det för Hen tecknet "tvätta händer" istället för  de vanliga vink-blink-fingerrörelserna som symboliserar den sången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar