söndag 24 februari 2013

Ipad som verktyg

De senaste dagarna har jag funderat en hel del på det här med iPad som verktyg i arbetet. Vi har en iPad på 5 pedagoger och 25 barn så vi behöver en struktur för vårt arbete. Just nu ligger jag i startgroparna på att utveckla min kunskap i det här med iPad genom bl.a nätverksträffar och iPad-träff de närmaste månaderna. Som paddan nu har blivit använd hos oss är som


  • uppslagsverk för fakta
  • pedagogiska spel som Klockvis, Puppet Pals och Radioapan. 2 barn samtidigt enligt forskning och en närvarande pedagog när paddan används av barnen är en av våra hållpunkter för att stimulera samspel och kommunikation och för att förhindra att paddan bara blir ett tidsfördriv. Barnen bråkar om vems tur det är att spela trots att vi försöker skapa lugn runt paddan. Ytterligare en aspekt som vi märkt av är att om några barn sitter vid paddan så avstannar många av de andras aktiviteter och fokus blir på vad som händer vid paddan trots att barnen oftast använder paddan i soffan eller mysgropen.. 


Nu vill vi komma igång med att använda paddan i dokumentationsarbetet. Jag är rädd för att jag är för traditionell när det gäller det dokumenterande arbetet och därför håller hårt kvar i t.ex barnens egna pärmar även om vi gjort om dem och tunnat ur dem för att tydligare se varje barns läroprocesser. Är paddan bra för all slags dokumentation? Först tyckte jag att det lät jättebra att kunna lägga in så att barnen får varsin mapp/bok eller liknande där man kan samla barnens filmer och bilder ihop med text direkt men jag har hittills inte hittat något riktigt bra sätt. Det verkar vara krångligare än vi först insåg. Kanske är det då lättare att göra projektdokumentationer tillsammans med barnen i t.ex BookCreator. Den appen har till och med jag lärt mig nu..

Om man ska ha barnens egna mappar och då har 25 barn så går minnet i paddan åt riktigt fort, särskilt som vissa filmer och bilder kanske behöver ligga i flera olika barns mappar... Inte så praktiskt. Det jag alltid har tänkt vore så bra med detta är att barnen skulle kunna sitta tillsammans och visa varandra sina filmer och prata om vad de gjorde och sa i just det projektarbetet eller så..

Nästa fråga som uppstår är då om man behöver ha kvar de individuella mapparna om man kan komma igång ordentligt med projektdokumentationer i paddan? Då kan ju flera barn samtala om samma projektböcker.. Hur håller jag då isär vad de olika barnen kan för att stimulera varje barn utifrån dess specifika förutsättningar och intressen? Mycket har man ju i huvudet och det kommer jag långt på MEN vad händer om jag blir sjukskriven eller om en kollega blir föräldraledig eller någon byter arbetsplats? Då tänker jag att det måste finnas en tydlig dokumentation för att nästa pedagog enkelt ska kunna sätta sig in i arbetet.

Utmaningen ligger i att finna ett sätt att arbeta vidare utifrån våra kunskaper och våra intressen så att de passar ihop med barnens förutsättningar och intressen...

Jag som atelierista är intresserad av dokumentationsarbetet och vill gärna göra projektböcker som barnen fysiskt kan bläddra i också... Finns det måhända någon bra app i Power-point-variant som är kompatibel med vanliga datorprogram å att jag kan göra projektböckerna i paddan tillsammans med barnen och sedan skriva ut dem via datorn?

Jag skulle också vilja hitta bra appar som stimulerar skapande inom t.ex bildkonst och musik. Puppet Pals är ju bra inom skapande drama eftersom det fungerar med multi-touch i den och att barnen kan ta kort på sig själva och bli deltagande i teatern. Barnen pratar såväl samtidigt som de väljer figurer och bakgrund som i själva dockteatern..

Ett stort tack till alla som är med i Facebook-gruppen "iPads i skola och förskola" för att ni står ut med mina nyfikna och ibland ganska dumma frågor!

Tips som jag har fått hittills är:
iMovie, Pages, KeyNote, skitch, PicCollage...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar