onsdag 6 februari 2013

Alla Hjärtans dag

Jag ser att många hittat till mig genom att söka efter alla hjärtans dag-pyssel den här veckan. Jag är ju inte så mycket för mallar och färdigplanerade pyssel även om jag visst då använder de i vissa fall. Alla barn är ju som bekant olika. Om barnen börjar prata om alla hjärtans dag så skulle jag samla dem och prata lite om vad de tänker att det är. Vad de skulle vilja skapa på det temat, i vilka färger och i vilka material. För ett barn kan kärlek vara lysande gult och för ett annat barn kan det vara det svartaste svart eftersom älskade storebror är hårdrockare. Huvudsaken är att det blir Barnets skapelse, inte en massa små rosa hjärtan på rad som jag som pedagog hittat tips på och gjort en mall för och som sedan alla barn "får möjlighet att göra"... MEN samtidigt så är jag helt öppen för om ett av barnen kommer med förslag på ett pyssel som de sett på Pysselskogen eller Filofix, då kan vi tillsammans leta upp detta på projektorn eller paddan och så kan barnet visa sina kompisar medan jag är med som stöd.

Sedan måste man som pedagog även vara öppen för tanken att barnen kanske inte alls börjar prata om Alla hjärtans dag utan är uppslukade av något helt annat som Melodifestivalen eller pågående projekt på förskolan. Då tycker jag inte att man ska gå in och säga "ska vi göra alla-hjärtans-dag-pyssel nu?"...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar