torsdag 10 januari 2013

matte för de minsta

Idag hade jag ett "matte-moment" med en av våra yngsta barn. Hen satt på bordet i byggrummet när jag kom in. Hen hade lagt in några röda duploklossar i ladugården av trä (en sådan med uppvikbart tak på ena sidan) varpå jag frågar:
- Ger du djuren mat? Är det balar? Mitt nöt... Jag behöver inte hitta på vad barnen leker.. Morr, dessa grodor som hoppar ibland. Som tur är så svarade hen mig inte. Hen bara fortsatte att beslutsamt lägga i duploklossar i ladugården. Då insåg jag vad hen gjorde.
- Ska du fylla ladugården? Hen tittar snabbt upp på mig, vi får ögonkontakt. Hen fortsätter tills de röda klossarna är slut i sin back.
- Slut! säger hen då och ser sig om. Jag servar med den gula backen som står strax bredvid. Hen fortsätter lika beslutsamt med alla gula klossar.
- Slut! Då ser en av femåringarna vad hen håller på med...
- Då får vi ta nästa färg! Så hämtar hen backen med blå klossar i hyllan och ställer på bordet hos kompisen. Hen fortsätter. nu är ladugården så gott som full, klossar börjar ramla ur. Då börjar hen stoppa in klossar genom dörren där det tydligen fanns en "ficka". Den andra klossen ramlar tillbaks ut på bordet. Hen provar igen. Den ramlar ur igen. Då lägger hen tillbaks den klossen och tittar nöjt på ladugården.
- Nu är den full. Vad många klossar det fick plats! säger jag. Då börjar hen plocka ur klossarna och lägga dem i den närmsta backen.
- Du får lägga dem gula i den gula backen. säger jag. Hen fattar direkt och sorterar dem hen redan lagt i. Sedan fortsätter hen medan jag förundrad ser på hur hen tar en kloss, tittar på den och bedömer dess färg innan den hamnar i sin back...
- Nu är den tom. avslutar jag.

Finns det fortfarande dem som tror att småbarn inte har förmågan till matematik? Här är ett litet barn som provar begreppen full/tom/slut och som sorterar tre olika färger i helt vanlig lek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar