fredag 11 januari 2013

klockan rent konkret

Många av barnen hos oss har visat ett stort intresse för klockan både precis före jul och nu efteråt. Detta byggde jag och en av femåringarna vidare på igår. Vi använde bilderna från dagsrutinerna på vår "bolibompa-tavla" och skrev ut de i närmare A6-format med text och tecken under. De har sedan laminerats för att kunna användas i utforskande klocklek på vår stora matta, den runda från lekolär med siffrorna 1-12 på varsin tårtbit... Jag har funderat en del kring hur vi kan använda det vi redan har på nya sätt och detta är en sådan tanke. Nu kan vi gå runt klockan, vi kan stå på "lunchtid" halv tolv och vi kan hoppa på mattan vid den tid som vi går hem idag..

Den mattan är nog överlag det mest användbara som vi har just nu. Det är framförallt två aktiviteter som barnen frågar efter i leken:

1. Att stå i mitten och kasta vår stora mjuka tärning, räkna och sedan gå till rätt siffra. Där hoppar dem samma antal som tärningen medan de andra står utanför mattan och klappar i takt med händerna.

2. En står utanför mattan och ställer frågor som "hur många näsor har ni tillsammans?" och "hur många strumpor har alla tillsammans?" medan de andra (kanske max 5 st) står på mattan, listar ut svaret och springer till rätt siffra där det gäller att samarbeta så att alla får plats på tårtbiten...

@SYS77774 35300 Rund matta Klocka
Bild från Lekolar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar