måndag 10 december 2012

Sjuk

Förra veckan var jag hängig och hes men i fredags kände jag mig ändå relativt bra. Jag och barnen laddade ateljén utifrån deras tankar och jag fixade tapetklister som skulle med till förskolan idag. För nu, med två veckor kvar till jul, skulle vi dra igång! Barnen var laddade, jag var laddad. Så blev det lördag och jag började hosta lite lätt. Sedan blev det söndag och hostan tilltog liksom smärta i halsen. Idag blev det till att vara hemma för hur gärna jag än vill vara på jobbet och härja loss med barnen bland papper, glitter, snören och annat spännande så blir de inte gladare av att jag inte hörs när jag pratar eller att jag skrämmer slag på barnen när jag får en hostattack som ekar mellan väggarna. Och jag tvivlar på min egen förmåga att vara en tålmodig och pedagogisk förskollärare i det tillstånd jag nu befinner mig. Så barnen får julpyssla utan mig. Det ska bli spännande att se vad de har hittat på tills jag kommer tillbaks (förhoppningsvis) i slutet av veckan!

Får man säga att man älskar julen och väntar på tomten med spänning när man är vuxen? Jag pratar gärna med barnen om varför vi firar jul, om traditioner och religion men jag är noga med att säga att det finns en bok, som många tror är sann, kanske den är det kanske inte... Men lika lite som jag kan säga om gud finns och om berättelsen om jesus är äkta, lika lite kan jag ju säga huruvida tomten finns eller inte. Är det någon som kan det? Även om det inte är den riktiga tomten som kommer just till oss så kanske han sitter i en timmerstuga någonstans och myser i sitt vita skägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar