lördag 15 december 2012

Filmvisning?

Jag funderar på vad man egentligen ska tänka på när man planerar filmvisning för förskolebarn. Böcker läser vi ju oftast utan att fråga vårdnadshavare om lov men någon gång då och då genom åren har vi ju också haft "biodag" och tittat på film. Men ska man vara ärlig så är de flesta Disneyfilmer och liknande rekommenderade från 7 år och faktiskt ganska otäcka emellanåt. Är det okej att visa barntillåtna filmer men att man ska fråga vårdnadshavarna vid högre åldersgräns. Själv känner jag att jag skulle bli förbannad om de visade en lite otäckare film för min fyraåring (snart fem) på hans förskola. Nu är ju han ganska känslig men som exempel så blev han oerhört ledsen och svår att prata med när en kompis till honom med lätthet sa att i Bilar 2 så är Doc Hudson DÖD.... Jag vet inte hur han skulle reagerat om de på förskolan visat honom den filmen utan att vi tittat tillsammans och kunnat förklara hemma en gång först.

Att jag börjat funderar på detta är ingen slump. I helgen har jag nu sett filmen Rudolf med röda mulen som behandlar utanförskap och mobbning på ett för barnen ganska konkret sätt. Filmen är fint tecknad men har även en elak häxa som motpart till tomten.. Min första tanke var att detta vore den perfekta filmen att ha julmys med på förskolan för att binda ihop vårt TILLSAMMANS-projekt med julen.. Jag behöver fundera och reflektera lite mer tillsammans med kollegorna så får vi se vad vi kommer fram till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar