tisdag 25 september 2012

Två lugna men välfyllda dagar

De senaste två dagarna har vi hunnit med en hel del på förskolan. Vi har haft utvecklingsmöte utifrån den senaste månadens kartläggningar som vi gjort dels genom observationer och samtal med barnen, dels med TRAS och dels genom ett litet frågebrev som barnet fick fylla i med hjälp av föräldrarna. Resultatet ser lovande ut inför hösten. Det visade sig att de barn som vi sett är intresserade av fakta som t.ex insekter och småfåglar även är det hemma och att några barn tänker en hel del på döden medan flera andra är mycket intresserade av familj och bebisar. Många har också varit ute och rest en del bl.a. till samma ställen som kompisarna.

Intresset för fakta om djur och natur har vi ju redan delvis fångat upp genom att vi snabbt nappade och gjorde om vår lilla dockvrå/restaurang till "Röda rummet" som det nu heter. Här inne finns faktaböcker av olika slag, två kroppspussel, karta över bygden med barnens hus vid sidan samt en karta över Sverige och en tygtavla med vattenliv som uppskattas av de mindre barnen.  Den senaste veckan har tre barn intresserat sig extra för fåglar och har bl.a byggt varsina fågelholkar efter egna ritningar baserat på vilken fågel de vill ska flytta in. Men "för att trivas behöver de hö att lägga äggen på och mat" så det ska vi spinna vidare på framöver genom att erbjuda tillverkning av olika former av fågelmat. Sedan kan vi se vad fåglarna tycker bäst om.

Intresset för familj och bebisar har vi tagit till oss och ställt i ordning lekstugan utomhus ordentligt samt lånat böcker om bebisar och småsyskon. Sedan får vi se vart det leder. Detta är en stor del av samtalsämnena vid matsituationerna vid "mitt" bord just nu. Idag gällde det bl.a en fyraårings nyfikna fråga "var kommer bebisen ut?" vilket ledde till en hel del intressanta tankar hos barnen. Livets början och livets slut. Hur vi ska ta tag i det här med liv och död vet vi inte riktigt. Det är ju en känslig fråga som kräver avvägning i samtalet. Just nu lutar jag åt att börja i barnens tankar om döden och se vart vi hamnar. Många har djur, mammas farmor eller någon annan som de vet inte finns mer och som de funderar mycket på. Ett annat alternativ är att låna böcker som behandlar ämnet på olika sätt men det känns som om jag inte vet hur barnen tänker så kan fel bok slå helt fel. Som sagt. Döden är ett känsligt ämne. Ett tredje alternativ är att börja i det lilla fågelprojektet där barnen har planerat för äggläggningen i sina samtal och väva ihop tankarna om fågelbebisar, människobebisar och barnens tankar om hur de kommer till oss. Då kommer man naturligt (kanske) till barnens tankar om livets slut...

Vi spinner ju även vidare på vårt TILLSAMMANS-projekt och idag har några barn varit med och limmat upp pärlplattor på kompistavlan där alla deltar på sitt sätt. När vi nu limmat upp över tio plattor märkte vi att själva limmandet triggade att fler pärlplattor påbörjades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar