tisdag 4 september 2012

Stormsteg

Jaja när jag väl gnällt färdigt om en sak brukar jag ju kunna se det positiva i det efter ett tag. Nu har detta inträffat med snurror. Fy vad irriterad jag var på vår specialpedagog när hon tyckte att vi skulle tillverka snurror med bild och tecken. Inte pga principen med snurror utan pga arbetet det medför. Men häromdagen trillade MaterialHatten in på kontoret och vips hade jag skrivit ut massor av sidor med A7-kort som jag dagen efter snabbt skar isär med hjälp av skolans skärmaskin. I morse laminerade jag dessa när jag ändå hade en stund över och skar sedan isär dem igen. Nu har jag hålat dem med hålslagen och satt i nyckelringar och hoppsan, nu har vi nio snurror som kan användas med alla barn på förskolan som samtalskort och hjälpmedel!

Efter gårdagens möte i kommunens utvecklingsgrupp var jag helt snurrig av diskussionerna om vårt årshjul på yttre nivå men inspirationen kom över mig idag och nu har jag gjort ett förslag till årshjul för vår förskola som jag tänkte ta upp för diskussion vid nästa möte. Det blir så överskådligt att man undrar varför vi inte har haft något sådant tidigare?

Igår eftermiddag satt vi också och planerade inför hösten på ett sätt som vi inte heller riktigt gjort förut. Vi diskuterade förhållningssätt och arbetssätt snarare än vilket tema och vilka utflykter som ska göras. Låt oss säga att vi äntligen tagit steget in i nutidens förskola för hur kan man egentligen planera ett visst tema utan att gå på vad barnen uttryckt intresse för? Visst, vårt TILLSAMMANS-projekt lever vidare men det är mer ett bakgrundsprojekt som kommer leva länge och som vi pedagoger har med oss i planeringen av kommande mindre projekt utifrån barnens intressen. Om t.ex tre barn visar ett stort intresse för kroppen och dess funktioner så skapar vi i samråd med dem ett uppdrag där de får göra något TILLSAMMANS genom diskussion och  samarbete...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar