tisdag 11 september 2012

för mycket?

Har jag tagit på mig för mycket? undrar jag ibland. Framförallt dagar som idag när alla planer vi gjort för hösten måste göras om igen. det leder ju till något bra till slut det vet jag ju men samtidigt var min första känsla, jaha mer arbete för mig. Igen. Men i ärlighetens namn kanske man inte bör ta på sig allt då? Det kanske räcker med heltidsjobb, 25 % plugg, två småbarn och en blivande make hemma som aldrig får mer än "hmm" och "visst älskling" när de pratar med mig eftersom jag har tankarna någon annanstans? Jag älskar mitt jobb och tycker att det är otroligt givande men ibland måste jag lära mig att allt automatiskt inte blir mitt ansvar när något annat går åt pipan. Been there, done that liksom. Jag har ju för flera år sedan hamnat i en liknande sits där livet fick vänta och jobbet gick först och jag mådde inte bra då. Idag kände jag den där känslan av besvikelse över mig själv som bara kommer när man känner att allt blir övermäktigt och man snart inte orkar mer på en gång. Fördelen var att jag insåg vad som hände där jag satt i bilen med tårarna rinnande och bestämde mig redan innan jag var hemma att jag inte tänker låta jobbet ta över helt igen. Visst är det bra att vara ambitiös med hög arbetsmoral men det är också viktigt att släppa taget. Det är jag själv som lägger ribban för högt och det är jag medveten om.
Så mitt löfte till mig själv är: från och med nu görs inte en timme övertid om den inte är beordrad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar