torsdag 16 augusti 2012

Det går framåt!

.. även hos oss "på landet"! Nu i veckan har vi fått lite tid att av och till lämna vår stora barngrupp på i snitt fem barn och prata lite om hur vi arbetar och vad vi saknar.

Vi har ganska mycket material som vi använder oss av i vardagen.

Under matematik har vi nu bl.a:

  • en våg och massor av nallar,
  • ett måttband,
  • en tumstock,
  • några åttakantiga gröna resp blå delar som går att stapla. En blå är en halv grön...
  • en hink kameler i olika storlekar och färger med tillhörande mönsterkort,
  • ett cylinderblock med tio cylindrar i olika storlek (tror det är montessorimaterial från början)
  • olika pussel, både vanliga baserade på kompisskap (projektet) och sifferpussel,
  • olika spel som (vi tror) främjar det matematiska sinnet, t.ex Figurix (kanske mer tränar ögat och seendet), och spel där man ska slå med tärning...

Under språk har vi nu bl.a:

  • material med Babblarna, från Hatten Förlag, spel, böcker och figurer
  • material från TeckenHatten, HoppHatten och Sånghatten (mycket med tecken som stöd), bl.a mungymnastikspel som "kan du låta/göra så här?" med bilder på barn som gör olika grimaser,
  • randiga papper
  • blyertspennor och suddigum
  • laminerade lappar med alla barnens namn (Barnen frågar ofta hur kompisarnas namn stavas och nu kan de leta reda på "rätt" namn med lite stöd)
  • rimordslåda, Hör-i-hop-låda och Motsatslåda i trä
  • spel som t.ex ABC-lotto, bokstavsmemo, sagoberättarkort och "Fem myror..."
  • alfabetet på en hel vägg kompade med rätt tecken. Se Spread the Sign för riktigt fina teckenalfabetsbilder!
  • figurer som följer ljuden i praxis-alfabetet,

Under natur, biologi och geografi har vi nu bl.a

  • olika faktaböcker att bläddra i, t.ex Första fågelboken, Första trädboken, Min kropp och några till både anpassade för barn och "vanliga",
  • en tygtavla "vattenliv" med fiskar, fåglar och småkryp med kardborre,
  • en svartvit laminerad karta över upptagningsområdet,
  • kroppspussel i färgkodade lager från ganska längesedan, pojke och flicka

Under teknik och konstruktion har vi nu bl.a:

  • en söndermeckad gammal bandspelare
  • ett par skyddsglasögon för vuxna
  • två olika förpackningar geomag (magnetsatvar och små metallkulor)
  • en låda med blandade elprylar som sladdar och dylikt att skruva isär..
  • sedan igår även en påbörjad tekniktavla med två gamla lampkontakter, en genomskinlig ficklampa där batteriet syns, sladdar att koppla ihop och en miniräknare,
  • duplo
  • klossar i såväl trä som papp och skumgummi
  • diverse material som äggkartonger och papprör,
  • Snickarbänk med träbitar, pinnar och skrot samt blandade verktyg

Under skapande har vi bl.a. (detta är ett litet urval av vad vi har):

  • tvåsidigt staffli för målning
  • tvåsidigt staffli med krittavla och pappersrulle
  • väggstaffli för flera barn med pappersrulle (pappersrulle monterad rätt på väggen med tavellist under)
  • Ljusbord
  • stort kvadratiskt bord att arbeta vid,
  • vanliga färger som flaskfärg, vattenfärg, vaxkritor och tuschpennor,
  • torrpastellkritor och oljepastellkritor,
  • akrylfärg,
  • flytande akvarellfärg...
  • två flyttbara stafflier av masonit som vi lätt kan ställa utomhus på altanen utanför ateljén,

Under IT:

en styck jättegammal dator med
  • spelet Babblarna (för de allra minsta för det är ganska lätta småspel på)
  • Word
  • Paint
Och så har vi ju vår projektor som är kopplad till pedagogdatorn högt upp.

Allt detta används av barnen mest i den fria leken då vi inte har särskilt många direkt vuxenstyrda aktiviteter även om vår ambition är att vara delaktiga och närvarande när barnen använder materialet. Utöver detta har vi en rörelsehörna som lockar till att hoppa, klättra och åka rutschkana och används mest av de små men många av de äldre uppskattar också denna del. Ute har vi en fullt utrustad hemvrå i lekstugan plus massor av rörelsestimulerande lekmaterial och ett gäng rördelar av gråblå plast som barnen kan rulla bollar igenom eller utforska hur ljud transporteras.

Tekniktavlan gjorde vi med frågetecknet om lek med sladdars och kontakters vara eller icke vara men me tanken att det är bättre att barnen provar med icke inkopplade sladdar på en avgränsad yta än rakt in i väggen.

Efter denna inventering konstaterade vi att vi behöver utveckla de miljöer vi har såväl inne som ute till att innehålla fler utforskande material som går att återkomma till i samspelet med andra. Vi har nu beställt maskuhus, myrvärld och minikompost till naturdelen, en Sverigekarta i tyg och en jordglob till barnens tankar om "jag i världen" som ska finnas i anslutning till vår områdeskarta (från det lilla till det stora), några magnetexperiment och annat smått till tekniken och säkert lite till som jag inte kommer ihåg!

Nästa år kan vi bygga vidare plus kanske sats på något mer utforskande material på gården, gärna något med vatten, så att barnen inte fastnar i att "bara" springa mellan olika fasta material vilket de snabbt tröttnar på. Förhoppningen är även att få en surfplatta eller två inom några år framförallt som stöd för barn med särskilda behov och för att ytterligare bredda barnens möjligheter till delaktighet i t.ex dokumentation.


1 kommentar: