onsdag 29 augusti 2012

Bläckfisk.

Det tror jag att jag vill bli nästa gång... Nu har vi haft tre av fem dagar inskolningar den här veckan och jag känner att jag knappt hunnit hälsa ordentligt på de nya föräldrarna. Mail måste skickas, telefonsamtal ringas, småkriser lösas och så ska man ju vara lite pedagogisk och erbjuda attraktiva aktiviteter mellan varven också! Ändå vet jag hur viktigt det är att skapa kontakt och relationer med de nya barnen så att de verkligen känner sig trygga, idag hade jag inte tid med det. Som sagt en bläckfisk med ett stort rött leeende

Idag påbörjade 6 av barnen skapandet av en tavla med ordbilden FÖRLÅT på. En i taget valde de en oljepastellkrita och skrev den bokstav som var i ordningen. När alla hade skrivit "sin" bokstav tog jag fram tre burkar med vatten där vi blandade flytande akvarellfärg i (Tack Susanne Thornell för att du gav mig modet att prova detta!). "WOW!" utbrast en kille när han såg hur färgen blandade sig med vattnet. En röd, en blå och en gul burk blev det. I varje burk fanns två penslar, en tunnare och en lite bredare och barnen fick i par ansvar för en färg som de målade FÖRLÅT-tavlan med. I morgon får de som var med idag förklara för de som vill vara med i morgon och så fortsätter vi att dekorera tavlan så att så många som möjligt känner att de varit delaktiga i just detta alster.

Ramsan om FÖRLÅTBÅTEN fortsätter vara populär och barnen är mer noga med att se varandra i ögonen när de kommer till "FÖRLÅT". Idag utropade en tjej en bit bort från mig på gården: "Thereeeeeese! Vi turas om på cykelen nu!" vilket jag tycker tyder på en ökad medvetenhet redan. Det ska bli väldigt spännande att se vart den här resan för oss innan projektet är slut. (Även om ju detta arbete alltid bör pågå även efteråt!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar