måndag 16 juli 2012

Semester!

Ja, jag vet att det är semester.... men ibland kan man bara få lov att låta tankarna snurra på.. Idag inventerade jag mitt förråd av "saker som kan vara bra att ha till jobbet"... 2 stora papperspåsar tomma mjölkpaket, ca 20 tomma svarta "sluta-röka-snusdosor" (givetvis utan någon koppling till snus i övrigt), 6 st tomma roll-on-flaskor från Nivea... Det kanske är dags att börja ta tag i vad det ska vara till snart?

Snusdosorna av plast har jag redan tänkt göra ett ljudmemory av men behöver tips på olika saker att stoppa i mer än plastpärlor, paljetter och sådant.. Eftersom barnen inte är vana vid denna typ av aktivitet så behöver det nog vara ganska skilda ljud i början..

Mjölkkartongerna går ju alltid åt i ateljén men jag funderar på att samla barnen precis i början innan vi drar igång andra projekt för att bygga något tillsammans... kanske en koja, en båt, eller något annat som kan binda ihop sammanhållningen bland de som är intresserade.. Jag tror dock att väggarna behöver fixeras med mer än lim.. Några idéer? Kanske gipsbindor eller papier maiché? Jag vill inte heller binda barnens tankar genom att låsa in med en färdig plan.. Jag vet ju att det inte fungerar med vanlig tejp... Var går gränsen för vad man ska låta barnen komma fram till och när man ska gå in och styra lite mer? Jag tänker att man kan lägga fram olika saker som jag tror kommer fungera men på lite avstånd men det kanske är att "lura" in barnen på "rätt" bana?

Roll-on-flaskorna tänker jag kanske kan fungera som en introduktion till flytande akvarellfärg för att det ska bli tydligt att det inte måste bli något.. Det borde fungera med den tunna färgen...

I övrigt börjar allt dra ihop sig till att bli en förhoppningsvis riktigt bra höst, jag som bävade lite innan sommaren...

trevlig sommar allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar