fredag 11 maj 2012

Yes! En hel vecka gjord!

... på hur länge som helst känns det som. Jag börjar komma tillbaks i rutiner igen vilket är riktigt skönt. De senaste två dagarna har jag inte haft samling i den vanliga bemärkelsen utan mer varit delaktig pedagog i barnens egna aktiviteter. Visst har jag varit det förr också men nui ser jag saker i ett annat ljus. Både utifrån min atelieristautbildning (som är klar om några veckor, pirr-i-magen) och utifrån min Implementeringskurs i Borås. Kameran i högsta hugg och så vips har jag hunnit dokumentera tre flickors "vi ska bygga högt till taket"-torn följt av olika tester av hållfasthet. Teknik? japp.

Vi har även målat i ateljén, gjort en geggahög av tidningsklipp, medium och gul färg som sedan smetats ut på blå papp, det ska bli spännande att se hur det ser ut på måndag! Vad räknas det som? Skapande? Teknik?

Ja och så har jag hunnit sitta ner och prata med en sexåring om fåglar utifrån en fågelbok som vi har!

Dagens upplägg har varit:
Frukost
Samling (för 3 år och uppåt) vid Bolibompatavlan för att gå igenom dagen och välja aktivitet
Lek och lärande
Frukt
Utelek
Mat
Vila
Lek och lärande
Mellanmål
Lek och lärande

Dagarna före har vi till och med gått ut med de barn som vill redan efter frukost vilket ger dem lugn att utforska gården medan det blir lugnare för de som valt att stanna inne när det är färre barn = Större möjligheter till lärande i den vanliga leken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar