tisdag 8 maj 2012

Utveckling

Jag känner att jag utvecklas, arbetslagets går framåt vad gäller ökat djup i de pedagogiska diskussionerna och vi har "nästan) landat i de nya lokalerna så här efter snart ett år. Det är skönt. Alla börjar våga säga sitt och säga emot och det är egentligen först då som diskussionerna kan bli intressanta. Och det börjar de bli hos oss nu. Vi har kommit en bit på väg.

De senaste veckorna har vi kommit igång ytterligare med tecken eftersom de övriga i mitt arbetslag gått en teckenkurs på tre tillfällen som jag tyvärr varit förhindrad från att delta i pga sjuka barn och semester men jag känner mig ganska säker på det ändå. Förra veckan målade min kollega tillsammans med barnen det veckoschema i Bolibompa-modell som vi bestämt att vi skulle göra. Det blev jättebra! Idag spenderade jag ett par timmar (!) med att göra aktivitetskort med tillhörande tecken i Word att sätta upp på dagens  färg. Det blev också jättebra.

På dagens möte kom vi fram till att prova ett annat upplägg av dagen med utgångspunkt i detta dagsschema och större mängd inflytande av barnen i valet av aktiviteter. Vi hade även en mycket givande och stimulerande diskussion om den pedagogiska miljön och hur vi kan jobba vidare med den utifrån vad vi ser hos barnen. Och så klämde vi in ett snabbt inlägg om dokumentation och kom fram till att den som är mest strukturerad är min ena kollega som fört loggbok varje dag sedan hon kom hem från semestern. Själv har jag haft svårt att komma igång efter VABbandet men vi bestämde att alla nu tar nya tag med fokus på samspel mellan barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar