onsdag 2 maj 2012

Förskolelyftet

Jag vet inte hur man ska tolka detta men seriöst.. Är det någon därute som faktiskt kommer söka till förskolelyftet i år?

Jag blev jätteglad när jag hittade två kurser som jag faktiskt vill gå men efter ett samtal med min förskolechef så fick jag veta att jo men det är klart att jag kan söka MEN då får jag ta tjänstledigt och plugga gratis på min fritid... Och ja, just det, jag kan få litteraturen som en motivation. Och jag som var inställd på att förskolelyftet innebar att jag fick plugga 50 % med 80% av lönen.. Men att gå ner i tjänst för att läsa till något på min fritid som gagnar kommunen blir ju i princip att skänka min arbetsgivare ett par tusen i månaden och nej, så mycket gillar jag inte min kommun även om den är fin. Jag har nu läst att staten inte längre ger några bidrag mer än till själva högskoleplatsen vilket jag antar innebär att VÄLDIGT många kommuner skickar hela NOLL deltagare om de inte ställer upp gratis på sin fritid.

Denna brist på givmildhet uppifrån ökar i varje fall inte min motivation att läsa och utvecklas för arbetets skull... Även om jag alltid varit och är kursberoende så har jag nu gett ett år av plugg på min fritid för jobbets skull och jag tänker inte göra det igen de närmaste åren i alla fall.. Så nu har jag tagit bort min ansökan till Förskolelyftets kurser i Borås plus att jag tänker tacka nej, om jag kommer in, på den distanskurs som jag sökt också den i Borås.. Varför ska man anstränga sig när man är anställd inom kommun och inte privat? Jag v et att detta inte bara gäller "min" kommun utan det är en generell brist på pengar i många kommuner idag så jag förstår faktiskt varför det är så här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar