torsdag 23 februari 2012

musik för barn?

Åsikterna är många och diskussionerna kan vara ganska intressanta när man börjar diskutera musik för barn. Det utkommer massor av "barnskivor" varje år med söta, enkla låtar och något lite fartigare varianter av de sånger som redan finns. Men jag har alltid varit lite fundersam kring dessa så kallade barnvisor. Vem bestämmer att detta är barnvisor idag? Visst ska vi föra vidare vårt kulturarv men vad ingår egentligen i det? Otaliga är de sångsamlingar där det kanske är några flickor som sjunger med pliktskyldigt men utan egentlig glädje i ögonen. Tar vi till oss barnens egen intressevärld? Sjunger vi Majas alfabetssånger för att nästan hela barngruppen hoppar av glädje eller för att vi hörde dem som barn eller för att vi tycker att det är fina visor? Om man frågar barn utanför förskolan vilken som är deras favoritsång så tror jag att de svarar en helt annan än vad de svarar om vi ber de om en önskesång i samlingen. Barnen vet vad som förväntas inom förskolekulturen, här önskar man "Bä bä vita lamm" och inte "The trees" med RUSH som man älskar att sjunga på engelska hemma. Varför är det så? Det skulle kunna vara intressant att forska på...

Dessa tankar återuppväcktes hos mig igår när jag försökte samla ihop några halvt uttråkade sexåringar, de tenderar att vara mer svårroade såhär sista våren, genom att med projektorn dra igång Tigerjakten av Mora Träsk.. Ingen bra idé... Däremot när barnen själva fick möjlighet att önska låtar från Youtube blev det liv i luckan. "Jag vill höra Manboy med Erik Saade!", "Får jag höra Danny?", "Molly Sandén!"... Givetvis är detta triggat av de senaste veckornas melodifestival i TV men kanske borde vi ta mer tillvara på barnens egna tankar och våga gå "utanför ramarna" in i barnens upplevelsevärld. Jag tänker dock att det är viktigt att man som pedagog är medveten om att det kan ploppa upp sådant som inte är vad det verkar när man väljer klipp och att man är med och diskuterar t.ex klädval och kvinnoideal annars kan det ju bli ganska fel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar