onsdag 18 januari 2012

Provdokumentation

För att på ett bättre sätt ta till mig boken Aktionsforskning som jag läste förra veckan gjorde jag en liten "mitt-emellan-dokumentation" i helgen. Jag ville liksom landa i tänket innan jag kastade mig in i nästa bok. Därför lade jag upp en dokumentation om 1-3-åringarnas språkutveckling med förutsättningar, frågeställning, förändringar vi vill göra och varför vi vill förändra. Jag utgick från de tankar vi fått under hösten (jag vet att man egentligen inte ska gå baklänges) och skrev en tankekarta kring det, jag skrev också upp de förändringar vi gjort för att stimulera språkutvecklingen nu efter nyår och ett förslag till hur vi kan dokumentera detta de närmaste veckorna. Detta utdrag har jag sedan delgett mina två kollegor i småbarnsgruppen så att de kan ändra, stryka och lägga till så att det passar oss gemensamt. Min tanke är att vi kan diskutera igenom detta nästa gång vi kan sitta ner tillsammans och att vi kanske kan komma igång ordentligt med loggboksskrivande och observationer kring detta under nästa vecka och framåt. Sedan kan vi återkoppla till vad vi sett och reflektera kring fortsatta förbättringar i vårt arbete. Egentligen är väl detta till viss del så som vi arbetat även tidigare men vi har inte satt ord på det och det tror jag kan lyfta oss alla i vår yrkeskänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar