onsdag 11 januari 2012

Härliga ettåringar!

Tre ettåringar och jag var idag ensamma på lilla gården under utevistelsen. Solen lyste och all snö från gårdagen hade smält bort. Nästan. Kvar fanns små högar med snö i perfekt kramkonsistens. Jag gjorde massor av snöbollar som barnen utforskade på olika sätt, detta genom att trampa på dem, kasta dem i asfalten, kasta dem i trappan och kasta över staketet. Det är fascinerande att se den målmedvetenhet som syntes i ögonen på den ettåring som så enträget gick och hämtade en snöboll i taget, gick till staketet, ställde sig på tå för att nå över och slänga ut snöbollen och sedan åter hämta en snöboll. Och en till. Och en till. Den timme vi var ute ägnades även åt att utforska trappan till vår lilla altan. Tre småttingar som lika enträget klättrade upp och ner. upp och ner. Vi upptäckte att sanden i sandlådan var lika kletig som leran vi jobbade med före julhelgerna och att det går att sitta på de betongplattor som sticker ut på två ställen utmed väggen. Och den största upptäckten. Ettåriga barn kan fullständigt charma flera skolklasser med tjejer och killar som står i fönstret i skolans matsal och vinkar mot tre leende små...

Idag har jag även haft ett givande möte med vår specialpedagog som kom med massor av bra tips, goda råd och härligt nytt material! Efter lunch drog jag igång något som jag har tänkt på ett tag. Jag röjde plats för en språkhylla där framförallt materialet från Babblarna nu huserar. Det är en utmaning att använda detta material på ett sätt som inte känns som att man testar barnen eller att det ska vara undervisning men våra barn har verkligen tagit till sig figurerna nu och leker med dem i den dagliga leken. Idag tog jag bara den leken till nästa steg.. Snart flyttar det in fler familjer..... Spännande..

Jag fick även svar på en fråga som gnagt några dagar... Vi behöver träna sssssssss. Jag har använt ramsan om "Ormen Ester" och  jag lånat från Ingelas lekstuga och som hon i sin tur fått från Anethe Berglund på Alterdalens förskola. Hur ska vi gå vidare? Vi har läst ramsan, låtit som ormar (långt ifrån alla) och ålat som ormar... En kollega hittade gamla gardiner med ormar på som vi kanske kan använda till något men mer då? Idag kom så specialpedagogen som måste läst mina tankar för med sig hade hon en bilderbok som tränar ssssss, "Sickan och skattkartan" från Hatten Förlag med tillhörande kortspel verkar passa perfekt! Det ska bli spännande att få prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar