torsdag 10 november 2011

hmpf!

Idag är jag irriterad. I måndags var vi på en jättebra utbildningsdag om pedagogisk dokumentation. Inspirerade som vi var började vi göra planer och i tisdags började jag skriva loggbok, vi flyttade om vid matborden för att få bättre fokus på "våra" barn och deras läroprocesser, och vi satte upp dokumentationsprotokoll att fylla i "i farten" på väggen. Yes! Nu skulle vi köra igång! Min hosta som jag haft sedan en dryg vecka blev dock bara värre så jag fick vackert ringa mig sjuk igår och veckan ut.. Nu VILL jag ju jobba!

En positiv sak var att jag stegade in i skoaffären efter kursen i måndags och bad om en trasig stövel eller känga som mannen bakom disken snabbt letade reda på glad att den kunde göra lite nytta. Så jag har i alla fall ytterligare en del till sago-/sånglådan...

2 kommentarer:

  1. Ja detta med dokumentation är ju den ständigt pågående diskussionen på jobbet nu.. men det lät intressant med dokumentationsprotokoll. Vill du dela med dig mer om hur de ser ut?

    Krya på dig!

    Trevlig blogg du har förresten.. tror inte jag kommenterat innan trots att jag är en trogen besökare

    SvaraRadera
  2. Det var med på bild i Lyssnandets pedagogik.
    Det är helt enkelt en veckodokumentation betsående av ett liggande papper med två spalter att skriva i. Den vänstra skriver vi upp vad vi sett/hört barnen säga och göra under veckan för att fånga upp vad de är intresserade av. T.ex. "Lisa och Stina pratar mycket om bebisar idag" eller "de stora barnen hade en livlig diskussion om ekorrar idag...".
    På vårt veckomöte tänker vi sedan att vi ska kunna diskutera veckans obsar och se om det går att bygga vidare på det, då skriver vi vad vi kommit fram till ang varje punkt men i vänsterspalten.. Ibland tänker vi att det kan ta några veckor innan man ser en röd tråd..

    SvaraRadera