onsdag 30 november 2011

Förändringens vindar blåser!

Kan man ta sjumilakliv inom förskolan? I tisdags hade vi ett av de bästa mötet någonsin med pedagogiska samtal, vi har byggt ut den barnfria planeringstiden till 5 timmar för förskollärare plus en timme för mig som driver framåt med den pedagogiska dokumentationen och skapandet utifrån mina utbildningar och så är jag sedan ganska nyligen med i kommunens IT-grupp. Så jag är nu uppe i de efterlängtade 6 timmarna barnfri tid. I tisdags hade jag för första gången en längre period och det var otroligt vad mycket mer jag hann med. Jag förberedde kvällens möte med utgångspunkter och diskussionsfrågor. Jag lyckades komma ikapp med Powerpoint-dokumentationen om ettåringarnas upplevelse i lera samt skriva några diskussionsfrågor kring den... Jag hann också fundera kring loggboken och ställa mig frågor kring den. När sedan jag och kollegan Gunilla hade vår gemensamma timme så kunde vi gå igenom dokumentationer och diskutera kring frågeställningar och anteckningar. Vi hann komma fram till hur vi ska gå vidare... Och på kvällens stormöte kunde vi avhandla frågor som gick lite djupare än vanligt.

Idag gick det iväg en litteraturbeställning med facklitteratur för flera tusen kronor då vi tänker oss ett litet bibliotek av facklitteratur. Två av böckerna, Lyssnandets pedagogik och Skapande barn, köpte vi i två exemplar och planerar att starta litteraturdiskussioner i januari. Vi väntar också på de sista inventarierna bl.a. ett spegelhus, en väggspegel, en avgränsande bänk med förvaring för att skapa en vrå till bygg- och konstruktion m.m

I de mindre barnens hylla provar vi nu nya material. Tre backar fyllda med olika upplevelsematerial i form av ärtpåsar, toarullar och mjölkkartonger samt en back med olika ulltyg, läder och liknande. På en av hyllorna ligger nu en känselbräda med olika plattor att känna och gå på. Det ska bli spännande att se om de efterfrågar de vanliga leksakerna när de upptäcker skillnaderna!

I ateljén har vi tillfälligt följande regler:

  • Var och en gör rent använda burkar och verktyg efter sig
  • Det som ligger på ljusbordet bor på ljusbordet
  • På bordet görs gemensamt bildskapande
  • Vi gör inga förlagor eller hjälper "i förväg" utan låter barnen tänka själva. (Detta gäller inte bara i ateljén)
Givetvis är jag väldigt påverkad av min pågående atelierista-utbildning och av de studiebesök jag gjort där plus att jag fick en puff framåt på fredagens RuC-utbildning. Jag vet att man inte kommer långt genom att kopiera andras arbete men vi håller så gott som går på att göra det till vårt och försöker hitta vårt uttryckssätt!
För tillfället efterlyser jag äggflak i papp... Och så har jag fått en ny favorit- soft clay! Lera som kan stå framme utan att torka vilket gör att de minsta barnen inte behöver bli visade lera i en plastburk för att bli intresserade av den aktiviteteten....

1 kommentar:

  1. Åh, soft clay låter perfekt!!! Hur gör du den.

    SvaraRadera