fredag 7 oktober 2011

Suckarnas tid.

Igår blev det fyra timmars extra jobb med möte och diskussioner. Idag var det lite lugnar men överlag känns det som om jag tappat andan den här veckan. Det märks att höstens inskolningar har kommit och gruppen är nu stor igen. Vi hade en sådan där "lagom" period direkt efter sommarlovet och någon månad framåt där jag kände energin flöda, gruppen var lagom stor och läroplanen var mer än möjlig att uppnå. Jag vet att det går i vågor men jag var inte med på att det skulle gå så fort. Jag känner en ständigt överhängande brist på tid vilket är väldigt stressande...

MEN det positiva är ju att alla barnen är färdiginskolade och förhoppningsvis trygga i gruppen till våren och att vi då kanske kan börja göra fler riktiga aktiviteter, gå på promenader och hitta på saker utanför planeringen. För tillfället känns det lite kört med promenader på 2 pedagoger och 13 småbarn även om några går själva. Det känns inte riktigt trafiksäkert.

Det blev inget grupparbete med atelierista-gänget i torsdags vilket jag tror har en lite deppande effekt. När jag har varit där känner jag mig verkligen inspirerad! Så det kan ju vara lite därför det har känts mig övermäktigt. Just den här veckan har vi haft inskolningar igen och det är ju alltid lite instabilt i gruppen just under sådana specialtillfällen för jag reder inte upp att skapa ordning och reda då.

Dagens positiva upptäckt skedde när jag öppnade jobb-mailen och insåg att jag nu fått kursplan och mer djupgående fakta om den kurs i Borås som ska gå av stapeln mellan november och mars i "Implementering av nya läroplaner". Det verkar dock vara en betydligt tyngre kurs än vad jag först trott men det ska nog också gå bra. Det känns skönt att den lägger mycket fokus på Pedagogisk dokumentation vilket jag känner att jag verkligen behöver utveckla. Jag trodde att jag var bra på det. Sedan började jag på atelierista-kursen och fullkomligt suger i mig böcker i ämnet så ytterligare fördjupning välkomnas. Nu återstår att kolla med rektor vilken budget det går på för nu plötsligt stod det i papperen att kursen kostar 1200 kr... Plus att det fanns en kurslitteraturlista som jag inte vet om jag ska tvingas fixa själv...

Ytterligare en rolig sak är att jag blivit ombedd att skriva ett gästinlägg för Lärarförbundet Ungs blogg. Kika gärna där!

2 kommentarer:

  1. Kul med gästinlägget. Är ni endast två pedagoger på 13 barn ? eller var det pga sjukdom?
    / Berit

    SvaraRadera
  2. nepp vi är 2 på 13 barn men med stöd av 2 ytterligare pedagoger som har samling/ansvar för 12 st 4-5åringar. Så vi är 4 st på 25 barn varav 13 st i den yngre gruppen.

    SvaraRadera